Nice cream - svalkande mellanmål eller dessert

måndag 23 juli 2018



En välkommen räddare i den gastkramande hettan vi genomlever just nu. Den läskande nice creamen görs snabbt i blendern och bör ätas bums. Den görs på djupfryst banan (bra att frysa in bananskivor när bananens skal börjar bli brunt) och valfria djupfrysta bär/mjuka frukter och lite vätska såsom kokosvatten eller kokos-, mandel- eller havremjölk. Det behövs inte många matskedar vätska, beroende på bärens saftighet. Konsistensen är sorbetaktig och i värmen smälter nice creamen snabbt så det gäller att njuta av den genast när den är klar. Jag ville fotografera och avnjuta portionen nere på bryggan men tyvärr han raringen redan smälta en aning under tiden. Temperaturen var 33 grader, så det var igen överraskning precis.

För två rejäla portioner behöver du:
1 stor mogen skalad banan, djupfryst i skivor
2 stora nävar djupfrysta bär (jag tog hallon och björnbär)
några msk vätska (jag tog Sprite, vanligtvis använder jag kokosvatten)
lite malen ingefära (kan utelämnas)
1 msk lönnsirap (honung går också bra)

Häll allt i blendern och mixa tills konsistensen verkar bra. OBS! Om du inte har en kraftig blender med metalldelar så lönar det sig att låta ingredienserna tina en aning innan du mixar allt. Servera bums som mellanmål eller efterrätt.

Tre övriga varianter på nice cream jag har gjort tidigare finns här:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar