Tomahawk och T-bone från grillen + vintips

fredag 6 juli 2018



Jag har märkt att vår grill främst används till att grilla allehanda härliga grönsaker nuförtiden. Det är väl en trend överlag att ersätta köttet med en mängd grönsaker i alla former. Men när vi grillar kött blir det vanligtvis nöt från holmens egna djur, som dessutom betar på våra marker en liten del av sommaren. Det känns bra att veta att de gräsbetande djuren haft ett gott liv och njutit av ett fantastiskt uteliv hälften av året.
T-bone steaken är en trevlig liten "kotlett" med innerfilé på ena sidan t-et och ytterfilé på den andra. Och köttet är ju som alltid smakligast närmast benet. Jag kryddade den bara med salt och svartpeppar och penslade på lite rapsolja innan jag placerade den på het grill. Jag svängde den genast när köttsaftsdroppar började synas på ytan. Sedan fick den gå färdig tills innertemperaturen var ca 55 grader (medium). Ännu inlindad i folie 10 minuters vila på varmt ställe innan jag skar upp den i skivor.




Tomahawken väger mellan 1 och 1,5 kg, så den räcker till ett litet gäng. Naturligtvis ska den tas fram ur kylskåpet i god tid, ca 1 timme före grillningen. Jag brukar krydda den med salt och svartpeppar i det här skedet. Jag använder ganska sällan marinader eller rub vid grillning för jag tycker att det fina köttets smak ska framträda. Däremot serverar jag alltid en majonnäs, som jag smaksätter ibland med chili och vitlök, ibland med örter eller fermenterad vitlök/svart vitlök. 

Jag grillade tomahawken på maximivärme så den fick bra färg på båda sidorna. Sedan fortsatte jag grillningen på indirekt värme i ca 15-20 minuter tills innertemperaturen var 54 grader. Jag vände köttet några gånger under tiden och lät det sedan vila på varmt ställe i ca 10 minuter. Sedan skivade jag det tunt mot fibrerna och serverade det med diverse tillbehör.






Grillat kött kräver lite goda tillbehör, såsom tomatsalsa forreliini.blogspot.com/2018/05/tomatsalsa-med-chili-och-lime.html
till exempel.


Ett fylligt Nero d'Avola vin från Sicilien är ett bra val till grillat kött. Det här Passiventovinet har en fyllig syltig smak för att det delvis är gjort på torkade druvor som ger vinet dess sötma. Inslag av lakrits, salvia och vanilj. Mjuka tanniner. Eftersmaken behagligt lång och sötaktig. Prisvärt. Kostar 11 euro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar