Strömmingsflundror i minut och parti

söndag 20 maj 2018



För en vecka sedan hade vi strömmingsnätet ute i några timmar … resultatet var ca 8 kg strömming. Ojoj vilken fångst, man kunde just och just handskas med det fyllda nätet. Men jag klagar inte utan lovordar min man som faktiskt orkade rensa alla dessa fiskar. Dessutom avlägsnade han skinnet från en del, som vi gjorde ceviche http://forreliini.blogspot.fi/2017/04/strommingsceviche.html
och en senapsinläggning av. Jag gjorde strömmingsflundror med tre olika fyllningar och min man rökte en del till böckling. Alla experiment utföll perfekt och vi fick njuta av en härlig strömmingsavsmakningsmeny ute i det fantastiska vädret. Sonen var på besök men trots det blev det en hel del fisk över. Vi trugade en del orensad fisk på grannen och sonen tog gärna lite matlådor med sig. Tur det! Ingenting går upp mot pinfärsk hälsosam fisk. Och det bästa är att man kan fylla filéerna med nästan vad som helst! 


Fyllning 1:
Musta Pekka ost (svartpepparfärskost)
salt
färsk dill

Jag saltade strömmingsfiléerna och smulade osten över. Klippte sedan dillen över det hela och täckte fyllningen med en annan filé och tryckte ihop lite. Svängde strömmingsflundrorna i rågmjöl-salt blandning och stekte i smör ca 2 minuter/sida så de blev guldbruna.

Fyllning 2:
pepparrotskräm på tub (Felix)
salt

Jag saltade filéerna och bredde lämpligt med pepparrotskräm över. 
Täckte med en ytterligare filé, och stekte på samma sätt som tidigare.

Fyllning 3:
chorizokorv, fint hackad
stekt gul lök/schalottenlök
lite smetana
färsk dill/gräslök
salt
svartpeppar

Jag saltade och pepprade filéerna. Sedan stekte jag löken med chorizon och satte till smetana och dill. Jag placerade en annan filé som lock och tryckte ihop. De här strömmingsflundrorna rökte min man samtidigt som böcklingen.















Vi är så stolta över vårt ryska plommonträd Padarak (=gåva), som blommar på bar kvist i några dagar och är så tjusigt. Det ger gula plommon i mängder när det är dags att skörda. Jag får ge mig till tåls ännu ett tag innan jag kan börja fylla matkällaren och frysen med allehanda plommondelikatesser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar