Snabb sesamtonfisk + vintips

fredag 25 maj 2018



Supersnabb rätt när du har bråttom men ändå vill lyxa till det lite. Jag tillredde den här goda tonfisken när jag var ensam hemma ett veckoslut för ett tag sedan. Perfekta smaker för mina smaklökar och ett glas bubbligt iskallt vitt vin till satt bra ute på altanen. Och vem månne står bakom receptet? Inte jag, utan igen en gång Jamie Oliver. Ur 5 ingredienser boken.

Ingredienser för 2 portioner:
1 rågad matsked misopasta
2 tonfiskbiffar (à 150 g, ca 2 cm tjocka)
4 msk sesamfrön
8 vårlökar
150 g sockerärtskidor

1. Placera en ytbehandlad stekpanna på hög värme. Täck tonfisken på båda sidorna med misopastan och klappa fast sesamfröna. Häll en msk olivolja i pannan, lägg i biffarna och stek dem 1 1/2 minut per sida så att de blir guldbruna på yttersidan och lite röda inuti. Flytta dem till en skärbräda och låt dem vila. Torka pannan snabbt med hushållspapper och ställ den tillbaka på den heta spisen.

2. Putsa vårlökarna och skär dem i samma längd som sockerärterna. Häll några droppar rödvinsvinäger/balsamico i pannan och strö lite havssalt över. Woka vårlöken och ärtskidorna i ca 2 minuter tills de får lite färg. Skiva tonfisken och placera bitarna på grönsaksbädden. Droppa över lite olivolja och servera.









Det här spanska, lite spritziga torra vita vinet tilltalade mig i butiken tack vare sin fiskiga sommaretikett… och sitt pris: 8 euro. Och när jag smuttade på det och kände de trevliga bubblorna på tungan visste jag att det här är ett allround vin som jag säkert köper igen. Det smakar och doftar fruktigt med inslag av örter och är somrigt på alla sätt och vis. Det rekommenderas till sallader, ljusa fiskrätter och skaldjur.  Kom ihåg att servera vinet väl kylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar