Rådjursentrecôte & ugnsrotsaker + vintips

söndag 6 maj 2018



Ibland längtar jag efter en riktigt god bit kött, och helst då vilt, som tillsammans med ett gott rödvin blir en oförglömlig smakupplevelse. Senaste veckoslut var det dags att plocka fram rådjursbitarna ur frysen, tillreda dem på bästa möjliga sätt och sedan njuta av det goda köttet. Som tillbehör lite ugnsrostade grönsaker och en lätt skysås med rödvin. Härliga smaker som tyvärr inte går att föreviga på bild.

Ingredienser:
350 g entrecôte av rådjur (bestod av 2 bitar)
salt
svartpeppar
smör
färsk rosmarin
färsk timjan

Salta och peppra köttbitarna. Bryn dem i het stekpanna i smör. Sätt till färsk timjan och rosmarin och lite mera smör och ös köttet med blandningen i någon minut. Flytta över köttet till en ugnsform, stick i en köttermometer och häll smör-örtblandningen över. In i 225 grader varm ugn tills innertemperaturen når 52-54 grader (rosa). Obs: Om ugnen inte är tillräckligt het så smakar rådjursentrecôten lever när den är färdig. Ta ut köttet, låt stå på ett varmt ställe i 5-10 minuter innan du skär upp det. Strö lite flingsalt och svartpeppar över.


Mina ugnsrotsaker bestod av morot, broccolini, potatis och rödlök. Jag skar dem i klyftor och kryddade med za'atar, chilisalt och ramslöksrapsolja. Jag satte in dem i 225 grader varm ugn (samtidigt med köttet) i ca 10 minuter tills de var lämpligt mjuka.

Skysås: jag hällde lite vatten i stekpannan där jag hade brynt köttet och lät det koka upp. Sedan satte jag till ugnsformens sky, viltfond, rödvin, lite örter och lite mer vatten. Jag lät det koka i några minuter, avsmakade och silade sedan skyn. 
Här finns ett utförligare recept på en rödvinssås med Maizena






Till viltkött lämpar sig ett fylligt, lite robustare vin. Malbec förknippas vanligtvis med Argentina men också i Chile framställs viner på Malbec. Viña Mayu grundades 2005 av en man med italienska rötter och var det första vinhuset i Elqui Valley (världens torraste öken finns där) i norra Chile. Både vinets smak och doft är fylliga. Ett rustikt vin med mjuka tanniner och kryddig lite syrlig smak. Eftersmaken är lång och behaglig. Kostar ca 13 euro. Prisvärt i min mun.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar