Örtcitronpotatis & grillad sik med grönt i magen

fredag 11 maj 2018



Jag köpte spansk nypotatis och eftersom den inte brukar ha så mycket smak fixade jag till den med ett gott örtcitronsmör som gick snabbt att åstadkomma. Jag hade köpt (inte haft siknätet ute ännu i år) två hela sikar och fyllde dem med ängssyra och salt och peppar för att tillaga dem på grillen. Dessutom klyvde jag ett sommarkålhuvud i fyra delar och grillade klyftorna samtidigt med fisken. En verklig vårmiddag som smakade mumma avnjuten utomhus. Härligt med sol, värme och utekök!


Kålen kryddade jag med en vietnamesisk krydda som innehåller spiskummin, chili, gurkmeja och koriander. Dessutom salt och peppar. Försökte massera in kryddorna mellan bladen. Kålen blir nog också jättegod med enbart salt och peppar och lite olja. Den behöver ca 15 minuter på grillen för att bli mjuk och får gärna brännas lite...tycker jag.



Jag hade 2 sikar, som sammanlagt vägde drygt 1 kilo.
Jag snittade de fjällade sikarnas yta med en vass kniv och masserade in rapsolja, salt och peppar både utanpå och inuti. Sedan  fyllde jag de urtagna sikarna med odlad ängssyra (som har vuxit otroligt bra, nu förflyttade från bastun till växthuset). Om du inte har ängssyra kan du ta dill, timjan, rosmarin eller någon annan ört i stället. Allt blir gott. Sätt också citronskivor in i magen (behövs inte om du använder ängssyra). Olja ett halster och placera fiskarna i halstret. Sätt en stektermometer i fiskens tjockaste del. Grilla på medelvärme tills innertemperaturen är 47 grader. Vänd halstret en gång under grillningen. Låt fiskarna vila en stund innan det är dags att kalasa på dem. Det blir gott att pressa saften från halverade grillade citroner (den skurna ytan grillas) över.





Till potatisen:
1 liter nypotatis
1-2 citroner
50 g smör
1 knippe blandade örter t.ex. dill, rucola, persilja, salvia

Koka potatisen i salt vatten (ca 20 g grovt salt/1 liter vatten) tills den är mjuk. Häll potatisen i en bunke. Pressa över citronsaften och låt dra in en stund. Smält smöret och häll det över potatisen. Blanda ner rikligt med hackade örter. 


Om du har tur med fiskafänget och lyckas få fina fiskar i nätet eller på kroken kanske du vill testa några av mina favoritrecept med fisk. Fler hittar du under etiketten fisk.

http://forreliini.blogspot.fi/2017/01/min-makes-rokta-strommingsflundror.html





Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar