Asiatiska laxbiffar på edamamebädd

torsdag 17 maj 2018



I denna värmebölja längtar jag efter lätt, enkel och snabbgjord färggrann mat. Jamie Olivers laxbiffar uppfyller alla dessa kriterier. Receptet finns i boken 5 ingredienser, där alla recept har få ingredienser men ändå lyckas Jamie få med en liten twist i varje rätt. Precis vad jag gillar. Jag satte till vitlök men i övrigt följde jag hans recept. Supermumsig sommarmat!

För 4 biffar behöver du:
1 citrongräs (jag tog 1 msk citrongräspasta)
ca 6 cm färsk riven ingefära
(2 rivna vitlöksklyftor)
1/2 knippe färsk koriander, ca 15 g
500 g skinnfri laxfilé utan ben
salt
svartpeppar
4 msk chilisylt

Världens kanske godaste chilisyltrecept finns här:

1. Finhacka det inre av citrongräset och koriandern, också stjälkarna. Spara några fina korianderblad till dekoration. Skär laxen i 1 cm stora bitar. Finhacka hälften av bitarna nästan till en puré. Blanda i de större laxbitarna och citrongräs, ingefära, vitlök och koriander. Krydda med salt och svartpeppar. Dela massan i 4 delar och forma 2 cm tjocka biffar.

2. Ställ en ytbehandlad stekpanna på hög värme och häll i 1 msk olivolja. Stek biffarna i två minuter per sida eller tills de är vackert guldbruna. Skeda chilisylt på biffarna, häll en skvätt vatten i pannan och stäng av värmen. Skaka pannan. Jag hällde det varma vattnet på chilisylten så den rann ner över biffarna. Dekorera med korianderbladen.




Biffarna serverade jag på en bädd av edamamebönor/sojabönor, chili, vitlök, citron och mynta. Det ursprungliga receptet finns också i Jamies bok, men han använder ärter och bondbönor i stället för edamamebönor. Och som vanligt kände jag för att lägga till lite vitlök och schalottenlök. En mycket god, fräsch och mättande sallad.

Ingredienser:
1/2 knippe färsk mynta
200 g färska eller djupfrysta bondbönor 
200 g färska eller djupfrysta ärter (jag använde 350 g edamamebönor i stället för bondbönor och ärter)
(1 bananschalottenlök)
(1 vitlöksklyfta)
1 röd chili
1 citron

1. Spara  myntabladen. Lägg stjälkarna i kokande saltat vatten och häll i bönorna och ärterna. Koka i 4 minuter. Halvera chilin, avlägsna fröna och finhacka den. Finfördela myntabladen i en bunke, sätt till chilin och riv lite citronskal över. Pressa all citronsaft över. Sätt till 2 msk olivolja, blanda, avsmaka och krydda med salt och svartpeppar.

2. Häll av vattnet från bönorna men spara en kopp av det. Släng myntakvistarna. Blanda bönorna med lite kokvatten och blanda ner såsen. Ringla över lite olivolja och servera.

Kommentar: Jag kokade inte edamamebönorna utan wokade dem snabbt tillsammans med schalottenlök, vitlök och chili.







Ett gott Rieslingvin i glaset och du får en liten festmiddag! Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar