Sparrissallad

tisdag 8 maj 2018



Sagolikt fräsch och god blev den här lunchsalladen tillsammans med en dressing på olivolja och apelsin. Den gör säkert succé också på brunchbordet. Mängden på bilden räcker för två personer som ensam rätt. Jag sparade hälften till följande dag för jag var ensam hemma och orkade inte klämma i mig allt fast jag gjorde ett tappert försök...smakade faktiskt himmelskt ute i solen. Andra dagen tillsatte jag lite jordgubbar och det var banne mej ännu godare. Idén kommer från Jamie Oliver, som för tillfället är min favorit med sina enkla och snabba recept.

Du behöver:
1 bunt grön sparris
1 halloumiost, 250 g
1 liten fänkål (använde halva av bildens fänkål)
1 liten rödlök
2-3 msk god olivolja
saft och rivet skal från 1/2 apelsin
(jordgubbar)

1. Koka upp vatten i en kastrull, salta ordentligt (1 msk salt på 1 liter vatten), i med en sockerbit. Sätt i den skalade sparrisen och koka i 2-3 minuter tills den är al dente. Skölj den i iskallt vatten så behåller den sin fina gröna färg. Torka den i en handduk eller hushållspapper.

2. Putsa fänkålen och skiva den så tunt som möjligt på en mandolin. Skala löken och skiva den på samma sätt.

3. Hetta upp en stekpanna på hög värme. Skiva halloumin i skivor och stek i lite olja tills båda sidorna har bra färg.

4. Blanda olivoljan med saften och skalet från apelsinen. Smaksätt med salt och svartpeppar.

5. Fördela fänkål, sparris, lök och halloumi på ett serveringsfat och häll dressingen över medan halloumin ännu är varm. Garnera med fänkålsdillen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar