Puff pastry - en vän i nöden

söndag 29 april 2018



Vet ni va'? Jag är så upp över öronen förtjust i Lidls puff pastry att jag alltid måste ha en rulle i kylskåpet för säkerhets skull. Och det bästa är att man kan använda grönsaksrester och annan överbliven mat i fyllningen. Det går snabbt som attan eftersom degen inte är djupfryst, utan det är bara att rulla ut den och börja komponera fyllningen. Jag har fyllt otaliga rullar med allt möjligt som jag hittat i skåpen ... men alltid använt någon spännande eller stark krydda som gjort susen. Här kommer mina tre senaste varianter på salt fyllning. Och by the way så är det här inget samarbete med Lidl ... även om det låter så!

1. Grönsaker - chorizo - halloumi

1 rulle puff pastry (Lidl)
1 röd spetspaprika i ringar
1/2 liten squash i tunna skivor
1 bit purjo i ringar
1/2 rödlök i tunna ringar
3 vitlöksklyftor i tunna skivor
1 bit torkad chorizo i tunna skivor (Lidl)
1 halloumiost med chilismak i tunna skivor (Lidl)
1 msk za'atar kryddblandning
svartpeppar
(salt)

babybasilika (vattenodlad, hydroponics)

Rulla ut degen och bred ut all fyllning och krydda. Avsluta med halloumiosten. Grädda i 200 grader varm ugn ca 20-25 minuter.
Ta ut och skär i bitar. Goda lite avsvalnade eller kalla. Gott med grekiska oliver till.





Jag gjorde en snabb örtolja på min goda rapsolja och våra odlade microgreens (med stavmixer) och testade också att linda in en tapasbit och lite örtolja i Cosmopolitan sallad. Mycket mumsigt.


2. Parmaskinka - frön - microgreens

1 rulle puff pastry (Lidl)
1 paket parmaskinka eller motsvarande (Lidl)
1 liten handfull torrostade pinje- och solrosfrön
1 stor handfull bladgrönt (jag tog egenodlad röd babyängssyra och babybasilika)
svartpeppar
(salt)
olja

Rulla ut degen på bakplåtspapper. Lägg på parmaskinkan. Strö över de rostade fröna. Fördela det gröna. Peppra, salta eventuellt lite och droppa över lite god olja. Rulla ihop hårt och skär ca 1,5 cms rundlar av rullen. Pensla med ägg och grädda i 200-225 grader varm ugn i ca 15-20 minuter.



3. Chèvre - chorizo - frön - microgreens

1 rulle puff pastry (Lidl)
chorizokorv i tunna skivor (Lidl)
1 rulle chèvre-ost i tunna skivor (Lidl)
1 liten handfull torrostade pinje- och solrosfrön
1 handfull gröna blad (använde egenodlad babyfänkål och babyängssyra)
svartpeppar
ca1 msk ras el hanout krydda

Rulla ut degen på bakplåtspapper. Lägg först på getosten, sedan chorizon, fröna och strö över ras el hanout och svartpeppar. Till sist de gröna bladen och eventuellt lite olja.  Rulla ihop hårt. Skär rullen i ca 1,5 cm tjocka skivor. Lägg dem på plåt och pensla med uppvispat ägg. Grädda dem i 200-225 graders ugn i ca 15-20 minuter.



Jag djupfryste mina färdiggräddade sötnosar (2 och 3). De blir perfekta som snacks till champagnen som vi ska skåla in våren med. Vi gör det traditionsenligt på Vårdberget i Åbo tillsammans med goda vänner.

Glada Wappen! (som vi säger i Finland)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar