Kikärtspasta med syrsor, ärter & örter

lördag 7 april 2018



Pasta brukar höra till de flestas favoriter ... men jag är ingen vän av den vanliga italienska pastan av någon orsak. Det är först under de senaste åren när jag bekantat mig med alla glutenfria pastor gjorda på olika grönsaker som jag blivit intresserad av pasta. Nu har Tervens (ett finskt företag) börjat tillverka kikärtspasta i olika former och med olika smaksättningar: ingefära, chili och syrsor.
Jag har tidigare testat ingefärsvarianten
 http://forreliini.blogspot.fi/2018/03/angssyrepesto-kikartspasta-jatterakor.html och tyckte den var god. Nu stod fusillin med kikärter och syrsor i tur. Första gången jag smakat på syrsor ... intressant. Tervens kikärt-hussyrsafusilli är glutenfri, innehåller 24% protein, kikärtsmjöl, torkat hussyrsapulver 5% och vatten.
Jag gjorde en pesto på mandel, microgreens och rypsolja som jag blandade med den kokta pastan. Dessutom kokade jag snabbt upp sojabönor, gröna ärter och sockerärter för att få rätten aptitretande och ännu hälsosammare.

Ingredienser:
1 paket Tervens kikärtsfusilli med syrsor 
Koka pastan enligt instruktionerna på förpackningen.


Pesto:
drygt 1 dl skalade, torrostade hela mandlar
4 dl örter (jag använde egenodlade microgreens: basilika, krasse, rucola, svartsenap, vattenkrasse, fänkål)
ca 1,3 dl kallpressad rypsolja
salt
svartpeppar

Mixa alla ingredienser. Börja med 1 dl olja och häll i mer efter hand tills du får en lämplig konsistens på peston.




Gröna baljväxter:
ca 2,5 dl edamamebönor/sojabönor, djupfrysta
ca 2,5 dl gröna ärter, djupfrysta
ca 2,5 dl sockerärtsskidor, färska

Jag kokade upp vatten, saltade och hällde i de färska sockerärterna. Efter någon minut hällde jag i sojabönorna och de gröna ärterna. Efter några minuter då de var varma hällde jag bort vattnet. Sedan blandade jag dem med pestopastan och serverade rätten dekorerad med lite senapsblommor.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar