Sparrispannacotta & skaldjursmelba

tisdag 9 januari 2018



En utsökt, enkel och snabbfixad kall förrätt som ändå är festlig. Jag bjöd på den här sparrispannacottan på nyårsaftonen. Jag uppskattar alltid förrätter som man kan göra många timmar i förväg så blir det ingen stress när gästerna anländer utan man kan umgås med dem i stället. Receptet kommer från Hemmets Journal. I receptet användes djupfryst tinad grön sparris men jag använde kokt färsk då jag inte hade djupfryst.

För 6 personer behöver du:
1 schalottenlök
1 msk smör
2,5 st gelatinblad
100 g grön sparris, djupfryst tinad/kokt färks
4 dl vispgrädde
salt 
peppar

Till skaldjursmelban:
150 g skalade räkor 
100 g kräftstjärtar (jag använde stjärtar i lag som jag lät rinna av och torkade)
1 msk rapsolja
2 msk citronsaft
2 msk hackad dill
peppar

1.Skala och hacka löken fint och fräs den mjuk i en kastrull med smör. Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5 minuter.

2. Hacka sparrisen och lägg i kastrullen. Tillsätt grädden och koka upp. Ta kastrullen från värmen och mixa grädden slät.

3. Ta upp gelatinbladen och låt dem smälta i den varma grädden. Smaka av med salt och peppar och häll upp i portionsglas. Låt stå kallt i ca 4 timmar för att stelna.

4. Blanda räkor och kräftstjärtar med olja, citronsaft, dill och peppar och låt dra 1 timme i kylen. Toppa pannacottan med skaldjuren och servera till exempel med smördegsgrissini med ost.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar