Nigellas himmelska revbensspjäll

söndag 7 januari 2018



Jag har testat en mängd olika recept att göra revbensspjäll på men jag måste medge att Nigellas teknik nog är vinnaren. Dessa godingar brukar vara ett stående inslag både på julbordet och på sommaren. Hemligheten bakom mumsigheten är först en natts marinering och sedan tillredning i ugnen tills köttet faller av benen. Jag garanterar succé! Och jag ger ett gott råd: gör åtminstone dubbel sats när du en gång sätter i gång. Jag gör alltid tredubbel sats och ändå vill mängden revbensspjäll inte räcka till!

Ingredienser:
1 kg tjocka revbensspjäll
125 ml sweet chilisås
60 ml soja
60 ml tranbärssås eller sylt
saften av en lime
saften av en mandarin

1. Skär revbensspjällen i mindre bitar. Blanda alla ingredienser i en påse och lägg i köttbitarna. Marinera i kylen över natten (gärna längre).

2. Sätt ugnen på 175 grader. Häll över revbensspjällen i en ugnsform och täck med aluminiumfolie. Stek i ugnen i en timme och vänd köttbitarna efter 30 minuter.

3. Efter en timme i ugnen, höj temperaturen till 200 grader och ta bort folien. Stek 15-30 minuter till och ös emellanåt med lite av marinaden. När köttet börjar lossna från benen är spjällen klara.

4. Det är lite kladdigt att äta dem men  putsa fingrarna med våtservetter mellan varven.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar