Fyllt citrongräs - Oua si khai

fredag 5 januari 2018



Jag blev stormförtjust i den här rätten när vi gjorde den på matlagningskursen i Laos. Och jag tyckte den skulle passa bra på min asiatiska julbuffé eftersom jag bra kunde göra den några dagar i förväg och sedan fritera "bullarna" samma dag de skulle serveras. Sagt och gjort, så fick det bli. Citrongräsen ångkokas först i någon minut för att bli mer hanterbara. Fyllningen kan bestå av kyckling- eller grisfärs +  vermicelli, vitlök, kaffirlime, vårlök, dill och chili + lite annat smått och gott! Jag komponerade min egen variant som innehöll följande ingredienser:

8 långa citrongrässtjälkar (ångkokta/kokta)

6 dl malen kyckling

4 vitlöksklyftor
2 tsk kaffirlimepulver/blad
3/4 bird's eye chili
salt
4 vårlökar

1 ägg
fisksås
socker

olja till fritering

1. Jag började med att koka citrongräsen i två-tre minuter så att de gick att böja. Sedan skar jag en skåra (med en vass kniv) igenom nedre delen av citrongräset (ca 5 cm lång) för att kunna sticka den övre smala delen igenom. På så sätt hålls fyllningen bättre på plats. Det finns ockå andra mer invecklade sätt att göra oua si khai på,  men det glömmer vi nu.

2. I en mortel krossade jag vitlöken, chilin, vårlöken, kaffirlimen och saltet till en pasta. Jag satte till kycklingfärsen, ägget och lite socker och fisksås. (På kursen använde vi kokt vermicelli och dill samt lämnade bort ägget då vi ångkokte bullarna, men jag tillredde dem i ugnen och tyckte att smeten blev fastare med ägget i.) Jag blandade allt mycket väl.

3. Sedan tog jag ett citrongräs åt gången och formade ovala kycklingbullar runt gräset och stack sedan in citrongräsets övre ända genom den nedre skåran för att hålla bullarna på plats. Jag lät dem stå kallt i några timmar för att citrongräset skulle ge lite smak åt köttet.

4. Jag penslade dem med lite olja innan jag satte in dem i 120- gradig ugn i ca 20 minuter. Sedan lät jag dem stå kallt till följande dag då jag doppade dem i uppvispat ägg och friterade dem i rapsolja. Jag vände dem en gång. Högst tre stycken samtidigt så att oljan inte blev för kall. När de var gyllenbruna lät jag dem rinna av på hushållspapper.

5. De var goda att äta med i synnerhet den sista av de här tre dipsåserna: Jeow Bong, som också kommer från Laos. Ät inte citrongräset!

http://forreliini.blogspot.fi/2017/12/3-dipsaser-till-vietnamesiska.html












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar