Kladdkaka à la Varennes - mjölfri chokladbomb

måndag 1 januari 2018


En mäktig fransk chokladkaka som alltid gör succé. Faktiskt den godaste kladdkakan jag ätit och världens lättaste att blanda ihop. Ingredienserna är mörk choklad, smör, socker och ägg ... så ganska mäktig är den. Den var vår juldessert 2017 och smakade gudomligt tillsammans med mina ingefärs- och timjanrödvinspäron och lite vispgrädde. Glass är ett gångbart alternativ till grädden. Eftersom kakan är rätt så söt behöver det du serverar till inte innehålla mycket socker. Vi drack ett glas portvin till härligheten.

Ingredienser:
1 dl espressokaffe/mycket starkt kaffe
250 g 70% mörk choklad
250 g smör 
2 dl ljust rörsocker (jag tog endast 1,5 dl och kakan blir alldeles tillräckligt söt med den mängden)
(lite salt)
4 ägg

1. Klä en pajform med löstagbar botten med aluminiumfolie. Smörj folien och bröa med skorpsmulor.

2. Hetta upp kaffet i vattenbad. Får inte koka! Bryt ner chokladen i kaffet. Rör om tills blandningen smälter.

3. Blanda ner socker och smör lite i sänder i chokladmassan. Vänta att det smälter innan du tillsätter mer. Blanda hela tiden.

4. Ta bunken ur vattenbadet och vispa ner ett ägg i sänder. Häll degen i formen och grädda i 175 grader i ca 50 minuter. Den ska vara lite kladdig. Kakan pöser först upp och sjunker sedan ihop. Låt den svalna i formen. Flytta sedan över den till ett kakfat. Om du vill kan du pudra den med florsocker när den ska serveras. Den smakar bäst efter att ha stått svalt i 2-3 dagar. Gör den åtminstone en dag i förväg.


Kommentar: Jag serverade alla en liten bit kaka och ett halvt ingefärspäron och timjanrödvinspäron + en klick vispgrädde. Jag hällde lite av ingefärsspadet i vispgrädden. På sommaren brukar tillbehören vara jordgubbscoulis eller färska jordgubbar och vispgrädde/glass. Kakan är också god som sådan till en kopp espresso. Jag ger länken till päronen också om du vill göra dem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar