Food Pharmacys välkomstshot

onsdag 24 januari 2018



Food Pharmacy är en bok som berättar om tarmfloror, goda bakterier, forskning och anti-inflammatorisk mat. Några recept finns också med. Den ordineras till alla som vill äta sig till ett friskare liv. Skriven av konstnördarna Lina Nertby Aurell och Mia Clase. Food Pharmacy är också namnet på deras blogg. Professor Stig Bengmark  är anlitad som sakkännare. Denna shot är komponerad av honom och han lär ska dricka den varje dag. Den innehåller ganska mycket gurkmeja, som det kan vara svårt för kroppen att ta upp och därför är det bra att dricka den tillsammans med antingen svartpeppar, chili eller cayennepeppar som hjälper upptagningen. Testa den och bli lika upp över öronen förtjust i den som jag! Jag blev pigg som en mört! Och håll dig frisk hela vintern genom att dricka 1-2 små shotglas per dag! 

I shotten ingår:
1 dl valfri juice/vatten (jag pressade blodapelsin)
1 msk malen gurkmeja
1/4 tsk malen svartpeppar
1 tsk malen kanel
1 knivsudd malen kryddnejlika
1 msk äppelcidervinäger
1 msk olivolja
1 msk pressad citron (jag tog lime)

Blanda/mixa (jag använde stavmixer) alla ingredienser och drick 1-2 gånger om dagen. Den här mängden räcker till 4 små glas.







Skål! Tack för boken Krisse! Full snöstorm här. Yllesockorna på och mysdag med assistenten inomhus. Bra tillfälle att läsa gamla kokböcker och ta en gurkmejashot mellan böckerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar