Glutenfri Nutellakaka på två ingredienser

onsdag 30 augusti 2017



När du längtar efter någonting sött och gott då ska du absolut slänga ihop den här supersnabba kakan. Jag måste erkänna att detta var min första bekantskap med den omtalade Nutellan. Det gäller att ha en burk Nutella och några ägg i skafferiet så fixar du det ögonaböj. Jag gjorde kakan som dessert till kräftskivan och garnerade med röda vinbär som  ännu fanns i bärbusken. Jag tyckte vinbärens syrlighet ihop med den söta kakan var en fullträff. Matt Preston, som är känd från Australiens Masterchef, var antagligen först med det här geniala receptet redan för några år sedan!

Ingredienser:
4 stora ägg
240 g Nutella

1. Förvärm ugnen till 175 grader. Smörj en 17 cm kakform med löstagbart botten eller spänn fast ett bakplåtspapper.

2. Vispa äggen med  elvisp på högsta hastigheten ca 6 minuter, tills äggvolymen har tredubblats.

3. Placera Nutellan i en stor glasbunke och kör i micron i 20 sekunder så Nutellan mjuknar.

4. Sätt till 1/3 av de vispade äggen och blanda väl. Sätt sedan till ytterligare 1/3 och blanda igen. Slutligen den återstående 1/3 och blanda ordentligt.

5. Häll smeten i formen och baka i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt kakan kallna innan du avlägsnar den från formen.

Kommentar: Jag använde en större springform så följaktligen blev min kaka lite lägre. Men det spelar nog ingen större roll för galet god var den. Nästa gång ska jag ersätta en del av Nutellan med smält mörk  choklad. Tror det kan bli riktigt bra det också.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar