Skåprensningssoppa - grön och skön

lördag 5 augusti 2017


Grön soppa, fylld med nyttigheter enligt skåprensningsmetoden. Jag gjorde den redan i slutet på juni men har inte kommit mig för att renskriva receptet. Byt ut grönsakerna i mitt recept mot det du råkar ha hemma: soppor gjorda på trötta grönsaker tenderar ändå alltid att bli bra då blendern får visa vad den går för! Och krydda med just dina favoritkryddor. Jag kunde inte låta bli att sätta lite asiatisk touch på min soppa genom att använda currypasta, chili och lite wasabifärskost. Wow, så gott det blev!

Jag använde följande ingredienser:
2 stora broccolihuvuden
3 selleristjälkar
1/2 purjolök, den gröna delen
2 potatisar 
1 vårlök
2 vitlöksklyftor
1-2 msk grön currypasta
1 lemon drop chili
olja 
ca 1 liter kycklingbuljong
1-2 dl torrt vitt vin
1 burk kikärter
150-200 g crème bonjour (jag hade följande smaker: vitlök, örter, wasabi)

Jag styckade grönsakerna i lämpliga bitar. Sedan vände jag först runt currypastan i lite olja i kastrullen, så att smakerna lösgjordes. Lämna bort currypastan om du vill ha en mildare soppa. Jag satte till grönsakerna och svängde runt dem i några minuter innan jag hällde på vinet och lät koka ihop ett par minuter. Sedan i med kycklingbuljongen/grönsaksbuljongen  och allt fick puttra tills grönsakerna verkade mjuka. Då hällde jag i de avrunna kikärterna och lät dem bli varma. Jag blandade sedan i crème bonjour färskost och mixade soppan (nästan) slät i blendern. 
Medan soppan kokade stekte jag lite kikärter och bacon i stekpannan för att garnera soppan med. Jag strödde också lite dukkah, svart fingersalt och svartpeppar över vid serveringen för att göra den vackrare. Som du vet så är ju mixade grönsakssoppor inga skönheter i sig så de behöver lite make-up!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar