Confitstekt rådjursben

torsdag 3 augusti 2017

För vilt som innehåller ben, som rådjursbog och rådjursben är detta tillvägagångssätt  att rekommendera om du vill få ett kött som smälter i munnen och dessutom faller av benet utan större problem. Lämpar sig för allt vilt. Receptet är en gammal klenod från Jaktjournalens nätforum.

Så här gjorde jag:
1. Jag rimmade rådjursbenet över natten i en saltlake, som bestod av 2 liter vatten + 100 g salt. Kokade upp vattnet och hällde i saltet och lät laken svalna innan jag hällde den över benet. Vätskan måste täcka köttet. 
2. Följande morgon gned jag in rådjursbenet med flingsalt, krossad svartpeppar och rosmarinkvistar. Jag placerade benet i en gryta tillsammans med rosmarinkvistar och hällde i 1 liter rapsolja och 2-3 dl olivolja. Oljan måste täcka köttet. På med locket och in i 125 graders ugn i ca 5 timmar. Kolla att köttet är mört och lossnar väl från benet.
3. Den här gången gjorde jag(läs min make) en snabb grillyta på köttet precis innan det var dags att äta eftersom vi också grillade annat kött. Köttet fick dessutom en mild röksmak då vi använde en vedeladad grill, typ argentinsk asado-grill. Mer om den i ett senare inlägg.







Jag serverade en skysås gjord på schalottenlök, kalvfond och rödvin till rådjuret. En gräddsås med kantareller/skogssvamp skulle inte vara fy skam heller. Problemet är bara att på grund av torkan här på holmen finns det inga svampar ännu. Men jag lever på hoppet!

2 kommentarer:

  1. Ser smarrigt ut! Hoppas guben skjuter en hjort i kväll! Sista chansen...Tack för recept och ha en god jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev det nån hjort? Tack för din kommentar Gunn-Britt. Hoppas du får en fröjdefull och smaklig jul!

      Radera