Lite hälsosammare pizzor?

måndag 21 augusti 2017


Det äts inte ofta pizza i Landebistro men då vi några gånger per år blir sugna på pizza brukar jag göra dem på kikärtsmjölsbotten. Kikärtsmjölet är rikt på protein, mineraler och fibrer. Det är lättsmält och ger en behaglig och långvarig mättnadskänsla. Receptet finns här http://forreliini.blogspot.fi/2017/01/pizza-pa-kikartsmjolsbotten.html
Den här gången gjorde jag två ugnsplåtar, dvs.  jag fördubblade receptet. Mitt kikärtsmjöl tog slut, så jag ersatte 1,5 dl med quinoamjöl, vilket tydligen fungerade bra. Jag skördade lite grönsaker från trädgårdslandet och lade till vissa andra favoritfyllningar. Grönsakerna grillade jag först.



Fyllning 1:
spenat
avokado
ärter
grillost
svartpeppar
chilisalt
Jag snabbförvällde spenaten och grillade osten i skivor.



Fyllning 2:
pesto på morotsblast http://forreliini.blogspot.fi/2017/06/pesto-pa-morotsblast-grillade-morotter.html
grillade morötter i halvor
grillade sötpotatisskivor
grillad gul paprika
grillost
svartpeppar
örtsalt

Fyllning 3:
kokta ägg, hackade
anjovis
smör-oljebräserad purjo 
svartpeppar
dill



Fyllning 4:
köttrester
stekt svamp
grillad squash
ärter
grillost
chilimajo
svartpeppar
örtsalt

Grädda först bottnarna i 225 grader i 10 minuter och lägg sedan på fyllningarna. In i ugnen i ytterligare ca 10 minuter. Skär i lämpliga bitar och njut av de (hälsosamma?) pizzorna! 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar