Saftiga teriyakiklubbor & grönsaker

onsdag 17 maj 2017


Snabblagad rätt för den teriyakitokige. Här använde jag teriyakisås på flaska och röd paprika och grön squash som grönsaker. Snygga färger dessutom. Du kan lägga till lök och vitlök om du vill. Jag gjorde en marinad på teriyaki, ingefära, chili, soja och lime. Där fick klubborna dra en stund innan de åkte in i ugnen tillsammans med den goda marinaden och senare gjorde grönsakerna dem sällskap.

Du behöver:
ca 1 kg kycklingklubbor
2 röda paprikor
2 gröna squash
ev. sweet chilisås enligt smak och tycke

Till marinaden/såsen:
ca 2-3 dl teriyakisås (med sesam)
1, 5 msk riven ingefära
en halv lime, saft och rivet skal
1/2 dl soja
1 torkad mortlad stark chili/färsk/ingen alls

Blanda ihop alla ingredienser och häll 3/4 av marinaden över kycklingklubborna och låt dem stå så länge som möjligt. Sätt in dem i 225 graders ugn i ca 15 minuter täckta av marinaden.


Skär under tiden 2 röda paprikor och 2 gröna squash i bitar. Ta ut klubborna och sätt till grönsakerna + resten av marinaden. Dessutom satte jag till 1 dl sweet chilisås och lite sojasås för jag ville ha rikligt med sås. Svartpeppar kan man också vrida över. Blanda.
Sen in i ugnen på nytt i ca 15-20 minuter.




Jag klippte över ganska mycket vårlök när jag tog härligheten ur ugnen. Ris passar bra som tillbehör eller bara ett gott bröd. Fantastiskt gott och kom ihåg att göra tillräckligt med sås för den torkar ju lite in i ugnen. Eller gör som jag och häll på lite extra då du smaskar i dig! Mums!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar