Grillgodis!

fredag 12 maj 2017


Landebistros utekök börjar så småningom få upp värmen men jag har inte städat ordentligt efter vinterdvalan ännu ... så fort det är representabelt ska jag föreviga köket. För någon vecka sedan grillade jag lite grönsaker, halloumi och kycklingburgare och gjorde en gochujangmajonnäs till. Det smakade extra gott ute på terrassen som badade i solen ... efter det har vintern gjort ett återtåg och nu lever vi på hoppet att inte behöva använda mössa, halsduk och vantar hela sommaren.

Till kycklingburgare för 3 personer:
400 g malen kycklingfärs
2-3 tsk ras-el-hanout krydda/annan spännande smaksättning
1 msk soja
1 riven vitlöksklyfta
1 ägg
salt
svartpeppar

Blanda alla ingredienser och forma till sex stycken biffar. Burgarna är ganska lösa till konsistensen så sätt till lite rivebröd/skorpmjöl/panko om du tycker det behövs. Jag placerade dem i oljat halster så det gick bättre att vända dem. Grilla 4-5 minuter på vardera sidan på mellanvärme.


Grönsakerna jag grillade var aubergine och paprika tillsammans med den ljuvliga grekiska halloumiosten. Alla tre är perfekta för grillning och smakerna kompletterar varandra perfekt. Om du också gillar den här smakkombon så här har du ett bra recept:

http://forreliini.blogspot.fi/2017/01/aubergine-med-grillad-halloumi.html

Auberginen skar jag på längden i ca 2 cm skivor. Paprikan delade jag i två halvor och halloumin i ca 3 cm skivor. Grillade dem och hällde sen lite olivolja på och strödde rosmarin över. Det går lika bra med timjan, salvia, persilja, dragon eller en blandning av alla.
Och naturligtvis måste man salta och peppra grönsakerna lite. Testa också att grilla hela stora vitlökar med många klyftor i. Dela dem på bredden först och grilla tills innehållet är så mosigt att det går att pressa ut. Perfekt som komplement till både grönsaker och kött. Slurps!


Jag gjorde såsen så här: blandade lite gochujangpasta (går lika bra med sriracha) i färdig majonnäs. Lätt och gott om man gillar chili...annars kan man blanda i örter och Dijon-senap i stället. Vad som helst som man gillar går bra. Och så goda svarta grekiska oliver till alltsammans. Gott, hälsosamt och vackert. Jag tror att sommarvärmen den aktuella dagen är skönjbar på bilderna, eller hur?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar