MOROTSPURÉ, CHORIZO OCH ROSTADE KURBITSFRÖN

torsdag 1 september 2016


 4 portioner (lämplig som förrätt)

600 g morötter
1 gul lök
2 msk smör eller 1 msk olja
1 l växt- eller hönsbuljong
1 msk honung
1 tsk salt
svartpeppar
1 smörklick
4 tunna skivor chorizopålägg
0,5 dl rostade kurbitsfrön

Skala morötterna och löken och skär i bitar. Bräsera dem i smör i en kastrull. Tillsätt salt och buljong och koka mjuka. Stek under tiden chorizon så den blir knaprig. (Jag använde färsk chorizo som jag skar i lite tjockare bitar). Låt fettet från korven rinna av på hushållspapper. Dela i mindre bitar eller krossa. Mosa de kokta grönsakerna i blendern. Kasta inte bort buljongen utan använd den till att göra purén så lös du vill ha den. Smaksätt med honung, salt och svartpeppar. Kontrollera smaken och tillsätt en smörklick för att få purén blank och fin. Mixa ännu en gång(inte nödvändigt). Servera med chorizokrosset och kurbitsfröna.
Min kommentar: Karlar gillar antagligen den här rätten mer om du använder färsk chorizo som jag gjorde! 
Jag har då inte snålat med korven...
Den lite söta moroten gifter sig bra med den kryddiga chorizon!
Smaklig måltid!


Nu far jag till Stockholm för att äta gott och delta i ett bröllop i dagarna två...rapport följer nästa vecka!
Trevligt veckoslut till alla som läser bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar