Saftig hjortstek + 5 smarriga potatistillbehör

tisdag 2 februari 2021




Vi äter gärna vilt i alla former och har förmånen att ha bekanta som jagar och förser oss med rådjur och hjort i lämpliga mängder. Jag älskar ju att använda diverse kryddor i matlagningen, men när jag tillreder vilt brukar jag hålla mig till salt, peppar, vitlök och örter.  Viltet i sig har en härlig smak som inte ska kamoufleras.
Till den här festmiddagen gned jag in hjortlåret med salt, peppar, timjan och rosmarin på kvällen och lät det sedan vila och dra åt sig smakerna i kylskåpet över natten. 

Ingredienser:
1 hjortlår/stek, helst med ben (som ger extra smak)
rikligt med färsk timjan
några kvistar färsk rosmarin
8-10 vitlöksklyftor
salt
svartpeppar

1. Gnid in köttet med salt och peppar. Klappa in örterna och stick in vitlöksbitar i köttet. Låt det gärna vila kallt några timmar, helst över natten.
2. Stick in en stektermometer i steken och kolla att spetsen inte stöter emot benet. Ställ in steken i 125 grader varm ugn tills innertemperaturen är 63-65 grader. Lägg steken på ett galler i stället för på en plåt så cirkulerar värmen bättre. Låt sedan steken vila under folie på ett varmt ställe i 15 minuter innan trancheringen. Jag tycker att de tunna stekskivorna också är goda kalla.

Såsen skippade jag då jag tyckte att den inte behövdes eftersom vi åt en gräddig jordärtskocksgratäng  och lite ugnsrostade grönsaker till steken. En klick god chutney är inte heller fy skam. Här kommer några förslag på tillbehör som innehåller potatis och gör viltmiddagen ännu festligare:







Mina tidigare inlägg med viltkött hittar du under etiketten "vilt".








 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar