POMMES ANNA MED ÄPPLE - POTATISKAKA

fredag 6 januari 2017


Potatiskaka med äpple paketerad i bacon ... det låter väl gott. Och jag kan intyga att denna allt-i-en rätt inte blir en engångsföreteelse i era kök! Den kan ätas som ensamrätt men passar lika väl som tillbehör till en kötträtt eller färska grillade köttiga korvar. Denna gång åt vi den till en härlig rökt hjortstek som min svåger bjöd på.
Idén tror jag kommer från Paul Svensson ... alltså att blanda potatisen med höstäppel. Jag har dock gjort en hel del ändringar så jag ger er mitt recept här nedan. Och kom ihåg att äpplena bör vara så syrliga som möjligt ... tycker det blir för sött annars. Pommes Anna (utan äpple) kommer ursprungligen från Frankrike. Pommes de terre = potatis(jordäpplen), pommes = äpplen.


Ingredienser:
200 g röda sura äpplen
400 g bacon
600 g skalad mandelpotatis
60-80 g brynt smör
(1/2 tsk pimentón= spanskt paprikapulver)
6-8 kvistar timjan
salt
svartpeppar


Lägg bakplåtspapper i botten på en springform. Klä formen med baconskivorna lagda omlott på botten och ett varv upptill så att skivorna delvis hänger utanför. De ska senare vikas över som lock. Skiva potatisen och äpplena ca 1 mm tunt på mandolin eller med osthyvel. Blanda med varmt brynt smör, (eventuellt pimentón) och salt. Klipp timjan över baconbottnen. Fyll formen med potatis- och äppelblandningen och packa tätt. Avsluta med ett varv äpple och klippt timjan. Vik över baconskivorna så formen får ett lock av bacon och lägg i press med bakplåtspapper och en tyngd på.


Baka i 200-gradig ugn ca 40 minuter. Ta av tyngden och baka ytterligare 10-15 minuter så baconet får färg. Kolla med en knivspets att potatisen är mjuk. Häll av överflödigt fett ur formen(ganska mycket, jag minskade 80 g till 60 g) och stjälp upp på fat.




På bilden finns inte hjortsteken (fotot från sommaren) utan nötrostbiff och rådjursconfit (recepten kommer senare).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar