MIN MAKES RÖKTA STRÖMMINGSFLUNDROR

måndag 23 januari 2017


Min make får ordet denna gång. Här är hans delikata strömmingsflundrerecept.
Vår hemvik var isfri ända till nyåret och där såg jag min chans: lade ut strömmingsnätet. Morgonen därpå vittjade jag nätet och  fick ett kilo strömming och några norsar. Inte illa. Väl vetande att jag inte hade haft det så tokigt ställt som Landebistros provsmakare ville jag tacka  blogisten och bjuda henne på middag. Rensade fiskarna. Sen var det bara att trycka med tummen mot  fiskens ryggben så att man fick ryggbenet att lossa. Norsen är litet specill: smaken blir avsevärt bättre om man skär bort en cm  av nacken. 


Efter att ha saltat filéerna gällde det att göra fyllningen. Skalade, hackade och stekte lätt en shalottenlök. Sedan hällde jag på litet nyklippt dill och  en halv dl  chorizotärningar. Denna blandning  kom mellan filéerna. Lade ihop filéerna mot varandra med skinnsidan utåt. 



Lät bli att vända mina strömmingsflundror i rågmjöl och steka dem; nej, jag lade strömmingsflundrorna i rökugnen istället. Dessa lättrökta godingar blev färdiga på fem minuter.









Kokt mandelpotatis och nyklippt dill till och denna enkla anrättning blir en gourmeträtt med sin delikata  smak av rök.





Självklart kan man köpa färdigrensade strömmingar men visst blev dessa flundror läckrare på grund av råvarans färskhet. Om man kan låta bli att äta dem genast så smakar  de lättrökta strömmigsflundrorna ännu godare dagen därpå. Jag har testat olika fyllningar och det är mödan värt att vara kreativ: Kalles kaviar med nyklippt dill och smetana är inte fel, inte heller en smetana-wasabi blandning.  Norsen blev lika god om inte  ännu smakligare, så använd även denna aningen bortglömda fisksort. Norsen äts ju i mängder i St Petersburg om vårarna och där har den delikatesstatus.

5 kommentarer:

  1. Mums! När blir vi bjudna på den här delikatessen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När havet är öppet, strömmingsbeståndet rikligt och Esa på plats!

      Radera
  2. Mums! När blir vi bjudna på den här delikatessen?

    SvaraRadera