Fransk squashkaka med citron och mandel (G)

onsdag 2 september 2020


Jag är dålig på att använda squash i söta bakverk ... kanske för att jag inte bakar särdeles ofta. Men det här enkla receptet på den franska sajten www.gourmandiseries.fr lyckades  fånga min uppmärksamhet eftersom squashen färdigt låg  framme och väntade på att bli använd. Som vanligt den här tiden på året producerar köksträdgården rikligt med squash. I morgon ska jag göra min ingefärssyltade squash, som är sagolikt god både på smörgåsen och som tillbehör till kött- och vilträtter.

Så till kakreceptet. Kom ihåg att använda fast ekologisk squash för bästa resultat. Om du inte visste det så gör den rivna squashen kakan mycket saftig och kalorifattig på samma gång. I stället för smör används olja. Sockermängden är också i minsta laget, vilket gör att man med gott samvete kan njuta av en större bit. Citronen i glasyren är pricken på kakan; jag älskar den syrliga smaken den tillför.




För en kaka (rund form med 20 cm diameter) behövs följande:
150 g mandelmjöl
40 g Maïzena
1 tsk bakpulver
200 g squash
75 g brunt socker (tog hälften farin- och hälften vanligt socker)
3 ägg
1 tsk vaniljessens/rom/annan smaksättning
1 ekologisk citron
50 ml olivolja

Glasyr:
80 g florsocker (jag tog gélésocker, vilket gjorde att glasyren blev genomskinlig och inte vit)
15 ml pressad citronsaft
mandelspån

1. Värm ugnen till 180 grader.
2. Riv squashen med skalet och placera rivet i en hålsil och låt rinna av. Tryck på massan emellanåt. 
3. Riv skalet på citronen och lägg det i en skål med sockret.
4. Blanda mandelmjöl, Maïzena och bakpulver.
5. Vispa ägg och socker tills det blir pösigt och vitt. Sätt till smaksättningen du valt och oljan. Blanda väl.
6. Blanda ner den väl avrunna squashmassan. Blanda sedan ner mjölblandningen.
7. Smörj formen eller lägg i bakplåtspapper. Häll kaksmeten i formen och grädda i 45 minuter.
8. Låt kakan kallna på galler innan du glaserar den.

Glasyren:
1. Låt mandelspånen få färg i en torr stekpanna. Var försiktig så de inte bränns!
2. Blanda sockret med citronsaften. 
3. Bred ut glasyren över kakan med hjälp av en sked. Strö på mandelspånen. Låt glasyren stelna innan du skär upp kakan.

Bon appétit!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar