Tarte tatin à la tomate

torsdag 17 september 2020



Jag gillar att äta tomaterna direkt från buskarna, ituskurna med lite flingsalt på. Det är faktiskt det enda de behöver. Jag gjorde en tomatmarmelad med lite chili i för att testa ihop med ostbrickan, men jag tyckte den smakade för mycket ketchup så den gick inte vidare. För ketchup tycker jag inte om. Tomatpajer i alla former passar mig däremot bra. För ett par veckor sedan gjorde jag den här https://forreliini.blogspot.com/2020/09/flan-aux-tomates.html , som var attans god. Twisten på dagens franska tomatpaj kommer från röd balsamico, som ger tomaterna en härlig sötsyrlig smak. Tatinen är godast avsvalnad eller kall.

Till en paj behöver du:

1 rulle smördeg

ca 7-8 stora runda mogna tomater

1 stor vitlöksklyfta

1 msk socker

olivolja

färsk timjan

4 msk röd balsamvinäger

salt

svartpeppar


1. Dela tomaterna i två delar på bredden.

2. Placera dem i en varm stekpanna med lite olivolja. Stek dem med skinnytan nedåt på medelvärme i ca 10 minuter.

3. Riv/pressa vitlöken över tomaterna, strö över sockret och timjanbladen.

4. Vänd tomathalvorna och fortsätt stekningen utan lock i 5 minuter. Täck dem sedan med lock i 3-5 minuter.

5. Häll i balsamicon, salta, peppra och låt vätskan reducera utan lock i några minuter.

6. Värm ugnen till 200 grader.

7. Flytta försiktigt tomaterna (lämna överflödig vätska i pannan, god att doppa bröd i) till en ugnsform. Placera de skurna ytorna nedåt i formen. Täck tomaterna med degen och vik in den lite runt tomaterna. Nagga degen med en gaffel.

8. Grädda i ca 20-25 minuter. Ta ut formen och sväng tatinen upp och ner i en annan form, så tomatsidan kommer uppåt.

9. Sätt in den på nytt i ugnen i ca 5 minuter om du vill få en lite torrare och knaprigare tatin. Strö lite flingsalt och svartpeppar över. Låt svalna. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar