Flan aux tomates

tisdag 8 september 2020


 

I år dignar tomatplantorna av stora, härliga ekologiska tomater, så jag försöker vara kreativ och använda tomater i matlagningen varje dag. De är också fantastiskt goda med enbart lite flingsalt på. Vi blev mycket förtjusta i detta franskinspirerade (Dijon-senapen) flanrecept. Tomatpajen är gjord på färdig glutenfri smördeg och i fyllningen finns senap, crème fraîche, rödlök, vitlök, tomater och oliver. Här kommer ett utförligare recept:

Till ett flan/en paj behöver du:

en färdig tunn rektangulär/rund smördeg
2 msk dijonsenap (+ 1/2 dl crème fraîche)
ca 6 stora tomater i tunna skivor
1 rödlök i tunna ringar
1-2  rivna vitlöksklyftor
lite torkad Herbes de Provence örtkrydda
svarta oliver med kärna
lite olivolja
flingsalt
svartpeppar

Rulla ut pajdegen på en ugnsplåt eller i en form. Bred på senapen blandad med crème fraîchen. Du kan lämna bort crème fraîchen om du vill ha en torrare botten. Fördela tomaterna över botten. Lägg lökringarna ovanpå. Riv över vitlök enligt smak och tycke och strö örtkrydda över. Om du gillar oliver lägger du på dem också. Jag tycker faktiskt det är oliverna som är pricken på i:et här. Droppa över lite olivolja och grädda i 200 grader varm ugn i ca 30 minuter.

Jag strödde flingsalt och svartpeppar över först när jag tog ut pajen från ugnen. Om du saltar tomaterna innan de åker in i ugnen avger de så mycket vätska att pajen blir blöt och oaptitlig. Låt svalna och skär i lämpliga bitar. Jag tycker tomatpajen är godare kall.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar