Stekt gös och spenatstuvning

lördag 11 april 2020



Tycker du också att gösen är en finfin firre? Vi har fått ett tiotal i näten tills vidare och har avnjutit dem rökta (fantastiskt goda när de ännu är varma) och stekta. Fisksmaken i sig är så mjäll och god så vanligtvis räcker det med salt och peppar som kryddor. Ett ovanligt konstaterande av mig, kryddälskaren! Receptet finns i boken "Skandimania" (Antti Vahtera & Visa Nurmi).

Ingredienser:
8 mindre gösfiléer eller 4 större (jag hade 6 mellanstora)

Spenatstuvningen:
150 g bladspenat (jag hade bara 100 g färsk spenat, så jag drygade ut den med 70 g djupfryst. Jag har tidigare använt 100g spenat och 50 g ängssyra.)
2 små schalottenlökar, hackade
4 msk smör
1 msk vetemjöl
2 dl grädde 
svartpeppar
lite riven muskotnöt
salt

1. Avlägsna alla ben från gösfiléerna. Byxa dem (V-snitt) så går det bäst. Smaksätt dem med salt och peppar.

2. Häll kokande vatten på spenaten så den slaknar. Ta genast upp den och lägg den i isvatten så att den behåller sin gröna färg. Krama vattnet ur den avsvalnade spenaten och hacka den med en kniv (jag lämnade bladen hela). Fräs löken i smör, sätt till spenaten och värm upp. Blanda i mjölet under omröring. Häll i grädden och låt koka en liten stund. Avsmaka med peppar, muskot och salt. Låt kallna.

3. Bred lite spenatstuvning på hälften av filéerna och täck dem med de återstående filéerna. Stek filépaketen frasiga i smör på båda sidorna och lägg upp dem på den varma spenatstuvningen.

Kommentar: Vill du komma lättare undan kan du steka filéerna enskilt utan fyllning och bara servera spenatstuvningen till.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar