Gädda, ägg, anjovis, dragon - lyxmat

onsdag 22 april 2020




Nuförtiden tycker jag gädda är rent ut sagt lyxig mat, vilket inte var fallet i min barndom. Då serverades den ofta hel med alla sina små ben och det var jobbigt att äta den, tyckte jag. Lyxig blir den när den fileas så att alla ben är puts väck. På you tube finns en massa klipp på hur det går till. Då är den lätt att tillaga enligt egna preferenser. Eftersom min man "trädgårdsmästaren" också är en hejare på att fiska och filea fisken åt mig, gör jag mitt bästa för att bjuda honom på olika fiskdelikatesser. Den här skapelsen tyckte han var värd 10+... och jag var inte sen att instämma.

Ingredienser för 2 personer:

2-3 medelstora gäddfiléer
salt
svartpeppar
smör-oljeblandning att steka i
2-3 kokta ägg
1 liten burk anjovis
färsk fransk dragon eller dill/persilja/körvel/gräslök
crème fraîche

1. Börja med att salta filéerna lätt. Låt dem stå i 15 minuter så att saltet drar in i köttet.

2. Koka äggen. Hacka de kokta äggen och en del av anjovisen. Lämna några hela anjovisfiléer till garnering.

3. Stek filéerna i smör-oljeblandning (Culinesse t.ex), krydda med svartpeppar, skeda crème fraîche runtom, strö över ägg-anjovishacket blandat med dragon. Avsluta med lite svartpeppar och några hela anjovisfiléer om du som jag är galen i anjovis. Gillar du inte anjovis, så är det bara att lämna bort den och salta lite extra i stället. Om du vill kan du hälla lite anjovisspad i crème fraîchen.








Jag serverade kokt potatis och broccolini till härligheten. En uppgraderad variant på gädda med äggsås kanske? 

Om du vill ta en titt på mina övriga gäddrecept, så hittar du dem under etiketten "gädda".

Smaklig spis!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar