Röstipizza (G)

torsdag 2 april 2020



Första gången jag gör en röstibotten till pizzan, men absolut inte den sista. Så fantastiskt god. Potatisen rivs och det är det enda tidsödande momentet, men om du har en matberedare så river den potatisen i ett nafs. River du för hand tar det naturligtvis lite mer tid. Bottnen gräddas och sedan kan du fylla den med vad du önskar. Här höll jag mig till gravlax, kokt ägg, crème fraîche, kapris, avokado och rucola. Det ypperliga receptet bongade jag på bloggen Perinneruokaaprkl. Dessutom ser pizzan ganska påskig ut med den här fyllningen, så här har du en idé till påskbordet.

Till bottnen (4 personer):

8-10 fasta potatisar (800 g)
1 lök
2 ägg
1 tsk salt (jag använde lite mer)
1/2 tsk svartpeppar (här använde jag också lite mer)





Tvätta och riv potatisen ( jag skalade den inte, men vill du så gör det) på rivjärnets grövsta sida. Använd matberedare om du har en sådan. Krama vätskan ur den rivna potatisen. Du kan göra det med händerna eller i en handduk. Lägg till den hackade löken, äggen, salt och peppar. Blanda och bred ut massan på bakplåtspapper på en plåt. Tryck ut den jämnt. Grädda i 225-gradig ugn i 30-40 minuter tills den fått lite färg. Låt bottnen svalna en aning.




Fyllning:

150 g crème fraîche
150 g kallrökt/gravad lax
1 avokado i skivor
2 kokta ägg i skivor
2 msk kapris
2 dl rucola
svartpeppar

Den ursprungliga fyllningen saknade avokado och ägg, men hade i stället rödlök i tunna skivor.

Bred crème fraîche på det avsalnade bottnet. Fortsätt med de övriga ingredienserna och avsluta med svartpeppar. Servera genast.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar