Rabarberkaka i långpanna

söndag 19 april 2020




Kaneldoftande rabarberkaka med smuldeg är vad jag använde mina sista djupfrysta rabarberpåsar till. Dessutom lade jag till lite djupfrysta hallon för färgens skull. Och som alltid när jag tar på mig bagarmössan får det inte vara för invecklat. Och denna kaka, vars deg görs i matberedaren uppfyller alla mina krav: supersnabb, superenkel och supersmarrig! Receptet kommer från Allt om Mat.

Ingredienser till en långpanna:

200 g rabarber
(+lite hallon)
1 msk strösocker & 1 msk kanel
250 g smör
3 dl strösocker (jag minskade mängden till 2,5 dl)
8 dl vetemjöl (jag tog lite mindre)
2 tsk bakpulver (glömde bort, men det störde inte nämnvärt)
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1,5 dl mjölk
1 dl naturell yoghurt

1. Sätt ugnen på 175 grader och klä en plåt (30 x 40 cm) med bakplåtspapper. Hacka rabarbern och blanda med 1 msk strösocker och 1 msk kanel. Ställ åt sidan.

2. Smält smöret och låt det svalna. Blanda strösocker, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en matberedare. Tillsätt smöret och blanda ihop till en smuldeg. Tag ur 3 dl smuldeg och ställ åt sidan - detta ska smulas över kakan.

3. Tillsätt ägg, mjölk och yoghurt i matberedaren. Arbeta snabbt ihop till en klumpfri smet. Bred ut smeten i långpannan. Fördela rabarbern jämnt över kakan och strö sedan smuldegen (3 dl som lades undan) över.

4. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20-30 minuter. Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor eller trianglar.

Hoppas kakan smakar med en kopp kaffe/te eller till efterrätt!










Jag serverade kakan med vaniljvisp, dekorerat med blomsterströssel från ADD:WISE och några ätbara violer och mynta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar