Abborre saltimbocca

torsdag 16 april 2020



 En riktig pangrätt när du har tillgång till medelstora abborrar. Kanske de har fastnat på kroken eller i nätet när du prövat din fiskelycka. Om inte kanske du vågar dig till affären för att kolla utbudet där. Jag har inte testat receptet på övriga fisksorter, men jag har för avsikt att tillreda sikfilé och gäddfilé på samma sätt inom en snar framtid. Jag tror att det också blir läckert. Och mycket färsk salvia tycker jag det ska vara!
Jag har gjort en Saltimbocca alla romana med kyckling tidigare och tillvägagångssättet är delvis det samma. Jag gjorde ingen sås denna gång, men vill man så kan man göra en på vittvin, fiskfond och kanske lite grädde. Den italienska originalversionen på Saltimbocca görs med kalvkött.

Du behöver:
lämpligt antal byxade abborrfiléer
ett knippe färska salviablad
parmaskinka i tunna skivor
salt
svartpeppar
smöroljeblandning att steka i




Gör så här:

1. Placera abborrfiléerna med skinnsidan (skinnet borttaget) nedåt på ett skärbräde. Krydda med salt och peppar. Lägg rikligt med salviablad (den egna smaken avgör) på hälften av filéerna. Lägg sedan en bit parmaskinka/rökt lantskinka på salvian. Täck filéerna med resterande filéer.

2. Stek filépaketen i smöroljeblandning (Culinesse är bra) några minuter på båda sidorna tills de får färg.Värmen får vara ganska hög. Vrid ett varv med svartpepparkvarnen och strö eventuellt lite flingsalt över till sist.







Jag serverade abborrarna utan sås med wokad rödlök och champinjoner till. En magnifik lunch, minst sagt!

Kommentar: Om du vill ha rätten lite matigare kan du servera potatis i någon form till. Eller varför inte broccoli/blomkålsmos, som antagligen skulle sitta som en smäck!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar