Knock-out plommonchutney

söndag 8 september 2019




Vill du ha ännu ett smarrigt plommonrecept? Jag hoppas det för den här chutneyn med citron, rödlök, senapsfrön, korianderfrön, vitlök och chili tillför det där lilla extra till alla dina rätter med vilt och kött. En av Landebistros favoriter. Det ursprungliga receptet är taget från bloggen "Tanten, katten & täppan", men jag har gjort små ändringar i mitt recept. maud.allas.se/sa-mognar-alla-plommonen-pa-en-och-samma-gang/



Mustig plommonchutney med sting:

1,5 kilo plommon
1 dl vatten
saften av 2 stora citroner
1 kilo strösocker (sockermängden kan minskas med ca hälften om du inte vill ha en söt chutney, 1/2 kilo syltsocker lär ska fungera bra)
4 msk salt
3 dl rödvinsvinäger (jag tog ca 1,5 dl röd balsamico i stället)
1/2 kilo rödlök (jag tog 3 gula lökar och en röd)
1 hel vitlök (jag tog 3 stora klyftor)
1/2 dl gula senapsfrön (jag satte dessutom till 1/2 dl lite mortlade korianderfrön)
1 tsk cayennepeppar (jag tog i stället lite torkad mortlad chili)
1-2 tsk chilipulver eller chiliflakes (alternativt färsk hackad chili efter valfri styrka)

Lägg plommonen i en stor, tjockbottnad gryta och häll över 1 dl vatten. Koka under lock, ca 15 minuter, tills kärnorna lossnar. Ta upp med hålslev och plocka bort alla kärnorna. (Jag kärnade ur plommonen först...det är lite jobbigt att hitta alla kärnorna.)
Lägg tillbaka de urkärnade plommonen i grytan och tillsätt vinäger, socker, salt, citronsaft, senaps- och korianderfrön, hackad lök och hackad vitlök. Koka på låg värme i ca 30-40 minuter, utan lock. Lägg i kryddorna när ca 10 minuter av koktiden återstår.
Tillsätt pektin på slutet, enligt beskrivning på förpackningen (jag gjorde det inte), speciellt om plommonen är riktigt mogna, för att chutneyn ska bli riktigt stel. Ta av plattan och skumma vid behov. Häll upp i rena burkar och sätt på locken när chutneyn svalnat något.




Jättegott till kyckling, biff, tacos, morotsbiffar, hårdost och i synnerhet till vilt. Rör ner ett par matskedar i gräddsåsen eller använd några teskedar i crème fraîchen så får du en god dipp.
Jag serverade den nyligen till en älg- och svampterrin som jag bjöd på till förrätt. Gudomligt läcker!


På tallriken gör plommonchutneyn sällskap med  https://forreliini.blogspot.com/2018/07/godaste-inlagda-gurkorna.html och 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar