Kantarellpasta + vintips

söndag 15 september 2019





Vem tackar väl nej till ett superbt läckert och enkelt recept på en kantarellsås till pastan? Jag måste ju medge att jag inte äter pasta väldigt ofta och när det händer så använder jag vanligtvis kikärtspasta i någon form. Nu köpte jag i varje fall ett paket färskpasta och kunde konstatera att kombon kantarellsås+pasta är ganska oslagbar. Dessutom finns det gott om kantareller gömda i skogen efter några dagars regn. Ut och plocka korgen full!
Det ursprungliga receptet finns på Rosa Viini & Ruoka -sajten (på finska) och går under namnet Sinkun kanttarellipasta ...fast det räckte nog väl till två stora portioner. Varje recept på sajten är försett med ett matchande vin, vilket underlättar vinvalet när man står och skrapar sig i huvudet.




Ingredienser:

1 paket färskpasta

0,5 liter kantareller
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk smör + 2 msk olja
1 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
1 tsk oregano (jag tog färsk oregano och timjan)
1 tsk salt
1 msk citronsaft
svartpeppar

1. Koka färskpastan enligt förpackningens direktiv. Ställ åt sidan.

2. Skär löken och vitlöken i små bitar. Hetta upp smör-oljeblandningen i stekpannan och lägg i löken. Fräs den på medelvärme tills den är mjuk. Bränn den inte.

3. Riv de putsade kantarellerna i mindre bitar och lägg till dem. Stek tills vätskan har avdunstat.

4. Häll i det vita vinet och låt koka några minuter.

5. Blanda ner grädden och smaksätt med lite oregano och salt. Låt sjuda ännu några minuter.

6. Sätt till citronsaften.

7. Häll den avrunna kokta pastan i pannan med såsen och blanda om. Jag lät lite av kokvattnet åka med. Strö oregano och timjan över härligheten och servera gärna med ett glas rött. Jag serverade också lite söta ugnsrostade tomater till och det var ingen dum idé. Gräddiga rätter behöver ofta ett lite sötsyrligt tillbehör. Receptet på tomaterna dyker upp på bloggen inom kort. Jag dekorerade med  grönkålschips, som stod framme på bordet och drog några varv med svartpepparkvarnen över portionerna (efter fotograferandet).




Vinvalet föll på det italienska Il Barone Rosso. Druvan är Sangiovese och vinet är fylligt med mjuka och runda tanniner och en lång behaglig och lite sötaktig eftersmak. Första klunken av vinet kändes otroligt fyllig och stark, men småningom förändrades smaken. Öppna vinet eller häll det i glasen en halv till en timme i förväg så får du ut det mesta av vinet. Det matchar pasta- och gryträtter och passar också bra till grillat. Vinet är förpackat i plastflaska och kostar 11 euro för 1 liter. Finns också som lådvin.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar