Olika drinktilltugg till Valborg

söndag 28 april 2019



Av en rulle smördeg fixar du snabbt som blixten goda och mättande drinktilltugg, som säkert uppskattas i väntan på middagen. Fyll dem med vad du vill och har hemma. Det lönar sig att krydda lite extra för smördegen i sig är ju ganska smaklös. Jag använde pesto-kryddan från min favoritkryddserie ADD:WISE.



Lidls puff pastry gick inte att få tag på så jag använde den glutenfria djupfrysta på bilden i stället. Den är lite tjockare än Lidls.

Jag tog följande ingredienser till min rulle:
1 rulle (djupfryst) smördeg
bredbar chèvreost
rikligt med pestokrydda
vårlök, i ringar
färdigkokt grön sparris
parmaskinka
riven lagrad ost
svartpeppar
(salt)

1 ägg till penslingen

Jag tinade smördegen och bredde på chèvreosten. Sedan strödde jag rikligt med pestokrydda (innehåller salt) på. Därefter fördelade jag parmaskinka, vårlök och riven ost över degen.




Jag lade två sparrisar efter varandra i kortändan på degen (därifrån jag sedan började rulla ihop) och klippte över resten. Jag pepprade också lite innan jag rullade ihop degen så hårt det gick.


Sedan skar jag ca 2 cms skivor med en vass kniv och lade dem på bakplåtspapper på plåten. Jag penslade med uppvispat ägg och sköt in plåten i 200 grader varm ugn. Det tog ca 20 minuter för rullarna att bli klara.




Här finns liknande snacks ur Landebistros arkiv:


Glad Valborg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar