Lammköften med harissasås + vintips

fredag 3 maj 2019




En av påskhelgens godaste rätter var grillade marockanska lammköften som vi åt med en harissayoghurtsås och mycket grillade grönsaker. Nå nu ljög jag lite för egentligen åt vi ugnsrostade grönsaker till köftena på påsken, men bilderna jag knäppte då lyckades inte. Så jag tänkte att jag gör en ny sats, men jag fick inte tag på malet lamm längre och använde i stället malen nöt. Vilket var dumt av mig för de blev naturligtvis för torra på grillen, och inte alls i klass med lammvarianten. Bilderna lyckades så dem har jag använt här, men om du byter ut lammet så använd malen gris som är fetare än nöt. Receptet är taget ur den eminenta kokboken "Andalusian auringossa" (under Andaluciens sol).

För 12 - 16 stycken (beroende på storleken):
1 finhackad lök
2 stora finhackade vitlöksklyftor
3 msk ras el hanout (marockansk stark krydda)
en handfull persilja
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
500 g malet lammkött
olja till stekningen

Fräs löken och vitlöken i olja, tills löken är mjuk och genomskinlig. Sätt till ras el hanout och fortsätt fräsa några minuter till. Låt svalna till rumstemperatur, blanda i finhackad persilja, salt och peppar. Massera in blandningen i köttet.
Låt smeten vila i kylskåpet i en halv timme om du har tid. Stek en provboll och kontrollera att smakerna sitter. Sätt till salt och peppar vid behov.
Rulla ut smeten till avlånga köften och grilla eller stek i panna i olja ca 4 minuter per sida.


Servera med Harissayoghurtsås:

3 dl turkisk yoghurt 
3-4 tsk harissapasta (jag använde harissapulver)
2 tsk tomatpuré
1,5 tsk finrivet citronskal
1,5 tsk finhackad färsk mynta
1/2 tsk salt

Blanda ihop ingredienserna till en jämn sås. Låt den stå i kylskåpet en stund innan serveringen.




Jag grillade ett vitkålshuvud skuret i fyra delar, först alla ytor på direkt värme och sedan på indirekt tills kålen kändes mjuk inuti. Kolla med en knivspets.


 Jag lade också grön sparris, pimientos de padron och tunt skivad (på mandolin) squash på grillen. Jag gjorde en örtolja att drizzla över de grillade grönsakerna.


Vinet jag vill tipsa om är La Mascota från Mendoza i Argentina. Druvan är Syrah och vinet är fylligt, ekigt och ganska kryddigt. Lite örtig eftersmak. Priset är 11,30 euro. Matrekommendationerna är kött och vilt samt hårda och salta ostar.
Vid sidan om det portugisiska Quinta das Setencostas kommer den här godingen också att få smeknamnet "husets vin". Därför att jag kunde dricka mer än ett glas utan att få huvudvärk nästa dag...vilket nuförtiden är ganska sällsynt. Helt klart ett vin i min smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar