Vårens första gös + citronig blomkålsstomp

onsdag 10 april 2019



 Nu har isen i vår vik äntligen försvunnit, vilket innebär att roddbåten kan svängas och fiskefänget påbörjas! Senaste veckoslut lade vi ut några nät och hoppades på det bästa. Strömmingsnätet var fyllt med 2 kilo strömming, men i det andra nätet fanns endast en vacker gös och en pytteliten räkaktig filur. 



Jag fjällade och fileade genast gösen för att steka den med skinnet på. Jag vet att det kan finnas lite dioxiner i skinnet, men det knaperstekta skinnet på fisken är ju det bästa så jag brukar trotsa ödet ibland. Jag saltade filéerna med grovt havssalt och lät dem stå och dra till sig sältan i 15 - 20 minuter. Sedan torkade jag bort saltet och stekte dem i Flora Kokin salaisuus (=kockens hemlighet), min nya favorit i stället för smör. Först skinnsidan riktigt knaprig på het värme och sedan stängde jag av värmen och stekte andra sidan ca en minut. Sältan var perfekt (det räckte alltså med saltmarineringen innan stekningen) och den färska fisken behövde heller ingen peppar. Hatten av för pinfärsk fisk!





När jag hade saltat gösen tog jag itu med blomkålen. Jag ångkokade buketterna och de gröna bladen tills de var mjuka. Sedan hällde jag dem i en stor bunke och mosade dem grovt med en potatisstöt. Jag satte till en burk crème fraîche, lite hackad basilika, 1/2 dl smält smör, lite vitpeppar och libbstickssalt och rörde om ordentligt. Så avslutade jag med en finskuren klyfta av mina inlagda citroner. Den här inläggningen är det bästa jag har gjort på länge: den ger en härligt fräsch, syrlig och salt citronsmak åt maten. Och det bästa är att den passar till allt! Du måste testa! Receptet finns här.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar