Proteinrik rostad grönsakssoppa

tisdag 23 oktober 2018



Jag hade hamstrat röda paprikor i mängder för att göra min årliga sats av chilisylt, men eftersom jag ännu väntar på att de sista chilina ska mogna så använde jag en del av paprikorna till en paprikasoppa. Grejen med att få en riktigt god grönsakssoppa är ju att först rosta alla grönsaker i ugnen och sedan koka dem i buljong och till sist mixa det hela. Ett bra tips för en mer matig, proteinrik soppa är att i slutskedet sätta till lite bönor på burk (vita, bruna, svarta). Jag gjorde soppan på de grönsaker jag hade hemma, men en ny sak jag gjorde var att sätta till ganska mycket mango chutney som ju har både sötma och styrka. Det blev så attans gott! Soppan går bra att djupfrysa. Behändigt att värma till exempel på jobbet.

Det här hade jag i min soppa:
3 röda stora paprikor
2 medelstora squash
1/4 fänkål
1/3 purjo 
1 selleristjälk
2 starka röda chilin (lämna bort eller ta bara en om du inte gillar hetta)

rapsolja
1 solo vitlök
1/2 msk socker
5-6 dl grönsaksbuljong (så att den täcker grönsakerna)

4-5 msk mango chutney
1/2 burk jalapeño färskost (Crème Bonjour)
1-2 dl grädde
1-2 tsk rökt flingsalt (Maldon)
1 förpackning vita bönor (Go Green, 285 g)


1. Jag halverade paprikorna och tog ur innanmätet. Jag skar de övriga grönsakerna i mindre bitar. Den skivade vitlöken satte jag till först efter att jag rostat grönsakerna. Jag rostade dem i 225-250 grader varm ugn i 15-20 minuter. Paprikans skal blir lite svart men det gör inget. Jag tog inte bort skalet, men vill man få en mjukare smak på soppan så gör man det. 

2. Sedan hällde jag lite olja i en stor kastrull, i med grönsakerna, vitlöken och lite socker och rörde runt några minuter. Jag hällde på kokande vatten och smulade ner en buljongtärning. När allt kändes mjukt efter några minuter, tillsatte jag grädde, färskost och lite rökt flingsalt. Till sist fick de avrunna vita bönorna åka ned.

3. Jag mixade soppan slät, kontrollerade smakerna och satte till lite vätska. Vi åt den krämiga soppan till lunch, men den passar perfekt som förrättssoppa om man gör den lite tunnare. Min supergoda gula paprikasoppa är lite lättare och är en perfekt förrättssoppa vid en festligare middag. Ett annat paprikarecept som är värt att testa, är salsa romesco. En vansinnigt god sås, gjord på rostad paprika som passar till det mesta, i synnerhet grillat.






Nu blir det tyst här på bloggen i ca en vecka, för jag åker en sväng till Spanien för att äta och dricka gott och hälsa på bekanta. Vill du följa med så kan du kolla mitt Instagram konto där jag antagligen är rätt så aktiv kommande vecka. Eller Landebistros Fb-sida https://www.facebook.com/Landebistro som jag uppdaterar med bilder och kommentarer under resan.

Hasta luego! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar