Kålrabbi amuse bouche

torsdag 11 oktober 2018



Den kalorisnåla och vackra kålrabbin passar till mångt och mycket har jag märkt. Tidigare har jag gjort soppa och  kålrabbi i smör. Nu hade jag en halv kålrabbi i källaren och lite crème bonjour kantarellost i kylskåpet och därifrån fick jag idén till den här amuse bouchen. Lite timjan och chilisylt fullbordade njutningen. En amuse bouche ska vara så liten att den kan ätas hel, så om du vill kan du tänka på det när du formar kålrabbiskivorna. 

1/2 liten kålrabbi
färsk timjan
färsk fransk dragon
flingsalt
svartpeppar
olivolja

crème bonjour färskost
chilisylt/annan sylt
färsk timjan
svartpeppar
(lite flingsalt)

Skala kålrabbin ordentligt. Skär den i ca 1/2 cm tjocka munstora bitar. Lägg dem på en ugnsplåt och drizzla över olja. Lägg på flingsalt, svartpeppar, färsk timjan (och färsk fransk dragon). Ställ plåten i 225 grader varm ugn och låt stå inne i ca 15 minuter tills kålrabbin är lite brun i kanterna och känns relativt mjuk när du testar med en knivspets. Kålrabbin får ha lite tuggmotstånd tycker jag.

Bred på lite färskost, en klick chilisylt, lite färsk timjan, svartpeppar och eventuellt flingsalt. Du kan testa färskostar i olika smaker; jag har för mig att de flesta är helt ok.

I glasen kan du ha nästan vad som helst: bubbel, vin, öl, cider. Hoppas det smakar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar