Chokladpäron iklädda smördeg

söndag 7 oktober 2018



Vi har ett klättrande päronträd (Flemish Beauty), som trivs bra vid ladans varma södra vägg. I år hade trädet nio stora päron, men några hackade fåglarna sönder så jag skördade bara fem stycken intakta päron. De är goda att äta som sådana men lämpar sig också utmärkt till matlagning. Jag ville göra någonting extra gott av dem och googlade runt tills jag fick syn på Tastemades recept. Det lät mumsigt, såg vackert ut och så hade jag en rulle puff pastry vars datum var i farozonen så jag bestämde mig för att testa receptet på lördagen då vi skulle få gäster.



Ingredienser till 4-5 päron:
4-5 stora päron
ca 7,5 dl vatten
ca 2,5 dl rött vin
3,5 - 5 dl socker (blir nog i sötaste laget med 5 dl som det stod i receptet, jag använde 3,5 dl och det räckte)
2-2,5 dl honung (använde hälften lönnsirap och minskade mängden här också)
1 citron i halvor
3 kanelstänger
ca 6-8 nejlikor
lite vaniljextrakt/vaniljstång

1 paket puff pastry/tunn smördeg
ca 100g hackad mörk choklad, så mycket som ryms i de urgröpta päronen (jag använde Fazers 70%)
1 uppvispat ägg

kolasås att servera till (jag använde Pirkkas färdiga på burk), vaniljglass, mascarponegrädde eller sorbet (se min kommentar i slutet)

1. Börja med att skala päronen och avlägsna kärnhuset underifrån, så att stjälkarna blir kvar.
2. Koka upp vatten, vin, socker, honung, citron, kanel, nejlika och vanilj i en kastrull. Sätt i päronen och sjud dem nätt och jämnt mjuka. Beroende på päronsorten tar det mellan 10-15 minuter. Låt päronen kallna helt och hållet i lagen. (Jag lät dem stå i lagen i matkällaren till nästa dag.)


3. Värm ugnen till drygt 200 grader. Rulla ut degen och skär ut 4-5 cirklar, som päronen ska stå på. Skär ut remsor av den resterande degen.
4. Fyll varje päron med hackad choklad och ställ päronen på degrundlarna för att hålla inne chokladen. Snurra degremsorna runt päronen ända upp till stammen. (Titta på bildserien nedan så förstår du hur jag menar.)






5. Ställ in päronen i frysen i 15 minuter innan gräddningen. (Det här glömde jag, men jag vet inte om det inverkade nämnvärt på slutresultatet.)
6. Pensla päronen med det uppvispade ägget + lite vatten, så kallad egg wash.
7. Låt stå inne i ugnen i ca 20 minuter tills degen är gyllenbrun.
8. Ta ut dem och servera kolasås till. Servera genast så får du njuta av den smälta chokladen inne i päronen.





Kommentar: Det här var en mycket söt efterrätt, åtminstone i vårt tycke. Jättegod och ganska mäktig.  Den passar bäst efter en lättare måltid, typ soppa eller sallad. Vi åt en bouillabaisse före, som innehöll mycket fisk. Ingen förrätt behövdes. Nästa gång jag gör de här fyllda päronen ska jag byta ut den söta kolasåsen mot mascarponegrädde, vaniljglass eller sorbet. Jag tror det blir ännu mumsigare då.

Här har jag listat några ytterligare päronrecept:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar