Internationella dessertplommon

onsdag 31 oktober 2018



 Det var inte alls meningen att det skulle vankas dessert den dagen, men i kylskåpet fanns en öppnad 1/2 liters gräddförpackning, som jag bara inte kunde slänga. Min mamma har lärt mig att allt ska tas till vara, vilket ju är en bra lärdom, som jag försöker efterleva. Jag tog mig en liten funderare och min blick föll på de nyinköpta plommonen och eftersom vi gillar fruktefterrätter så var valet gjort. För att göra det så enkelt som möjligt delade jag bara plommonen och kokade dem i en alkohollag, som fick i sig en hel del flaskbottnar, barskåpsrensing på samma gång. Sedan fick plommonhalvorna kallna i lagen och så serverade jag lättvispad vaniljgrädde till. En superenkel och smarrig dessert när du vill få utrymme i barskåpet!

För 3-4 portioner behövde jag:
12 st stora lila plommon med skal
1 dl Pernod (Frankrike, anislikör)
1/2 dl lakritslikör (Italien)
1 dl Otso brännvin (Finland)
1/2 dl ljus sirap
vaniljextrakt

Jag hällde alla ingredienser till lagen i kastrullen och smakade mig fram (bara lite). Man kan i princip använda den alkohol man tror att passar och kombinera lite hur man vill. Smaken går ju att justera allt efter. Sedan halverade jag plommonen och avlägsnade stenarna. Jag placerade plommonhalvorna i kastrullen med lagen och kokade på svag värme tills plommonen kändes lämpligt mjuka. Jag lät dem inte koka sönder. De fick svalna i lagen 1-2 timmar. Med lättvispad vaniljsmaksatt grädde till och lite myntablad blev det en oförglömlig dessert. Alldeles ljuvligt god!

Senaste år var vår plommonskörd enorm och då gjorde jag alla möjliga godsaker av gula plommon. Är du intresserad att ta en titt så finns recepten här:

 https://forreliini.blogspot.com/2017/09/plommonpaj-pa-fardig-chokladdeg.html

https://forreliini.blogspot.com/2017/09/plommonkaka-med-havregryn.html

https://forreliini.blogspot.com/2017/10/plommonbakelser.html











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar