Lantgrisfilé & sesampotatis

torsdag 2 november 2017



Till den här rätten använde jag innerfilé av lantgris från Snellman. Jag gjorde en röra på färskost, lök, rosmarin, äpple och vitlök som jag bredde över den ituskurna filén innan den åkte in i ugnen. Ett av tillbehören var gudomligt goda sesampotatis i ugn. En naggande god liten måltid.

 Ingredienser för fyra personer:

1 innerfilé av lantgris (Snellman) som vägde ca 800 g
1 dl chilifärskost/välj annan färskost om du vill
1-2 kvistar finfördelad rosmarin
1-2 rivna/pressade vitlöksklyftor
1/2 litet syrligt äpple i små bitar
1-2 finhackade schalottenlökar
(chili)salt/örtsalt
svartpeppar/grönpeppar
smör

1. Jag började med att värma ugnen till 200 grader. Sedan klyvde jag filén på längden och delade den så att jag fick 4 bitar (rymdes bättre i stekpannan). Jag brynte snabbt bitarna på båda sidorna i het stekpanna i lite smör. Jag kryddade dem till sist med chilisalt och svartpeppar.

2. Jag blandade ihop  färskost, lök, vitlök, äpple och rosmarin till fyllningen o kryddade med lite salt och peppar. Sedan bredde jag ut fyllningen på filébitarna och satte in dem i ugnen. Jag använde övervärme mot slutet för att ge lite färg åt fyllningen. Jag tog ut bitarna när köttetmometern visade 65 grader.



Sesampotatis 4 portioner:
ca 1 kilo potatis
2 msk solrosolja
2 msk sesamfrön
1-2 tsk salt

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skär den i ca 4 mm tjocka skivor. Lägg dem på en ugnsplåt och pensla med olja och strö över salt och sesamfrön.

2. Stek mitt i ugnen ca 20-25 minuter tills skivorna är mjuka. Höj värmen till 250 grader de sista 5 min så att potatisen får fin färg.





Jag vill rekommendera det här fylliga  Malbecvinet från Mendoza. Det är ett av våra "husvin" och är mycket prisvärt. Passar bra till alla kötträtter.


Jag gjorde ingen sås till grisen utan rostade lite gulbetor och rosenkål i ugnen i stället.  Jag blandade dem med lite chilisalt och olivolja och rostade i 225 grader i ca 20 minuter. Gott, hälsosamt och synnerligen enkelt.

Mina två tidigare grisrätter finns bakom de här länkarna:

https://forreliini.blogspot.fi/2016/11/grabbarnas-lattlagade-flaskfile.html

https://forreliini.blogspot.fi/2017/06/flaskfile-med-chilipesto.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar