Hasselbackspotatisarna ville bli gratäng

söndag 12 november 2017




Hasselbackspotatis känner väl alla till. Men att göra den i gratängform blir saftigare och ack så gott med grädde och mycket ost. Ingen dietmat helt klart men inte äter man ju så här varje dag. Åtminstone inte jag: använder sällan tjock grädde i matlagningen utan använder hellre buljong och vin i olika kombinationer. Men här ska du inte snåla på vispgrädden och osten för att få till den krämiga gratängen som smälter i munnen. En lite festligare potatisrätt som är väl värd besväret.

Ingredienser:
ett drygt kg potatis
100 g riven ost, jag använde 40 g parmesan och 60 g cheddar
3 vitlöksklyftor
1-2 msk färsk timjan/rosmarin
1 gul lök
3-4 dl tjock grädde
salt
svartpeppar
2 msk smör

Ugnsvärme: 200 grader

1. Jag skalade inte potatisen utan borstade den ordentligt under rinnande vatten. Jag skivade potatisen i ca 1/2 cm skivor på mandolinen och lät dem ligga i kallt vatten en stund.

2. Jag rev löken och blandade den med 3 dl grädde och 70 g av den rivna osten. Jag blandade också ner den finfördelade timjamen/rosmarinen (använde bägge) och de rivna vitlöksklyftorna. Jag kryddade ordentligt med salt (får vara i saltaste laget) och peppar. 

3. Jag lade ner potatisskivorna i gräddostblandningen och blandade om noggrant så att de täcktes av blandningen på bägge sidorna.

4. Jag smorde en ugnsform med smör och radade sedan potatisskivorna  vertikalt, först längs formens kanter och sedan mot mitten tills formen var så fylld att inga mellanrum syntes. Skivorna måste radas väldigt tätt. Sedan hällde jag resten av gräddblandningen över potatisen och täckte formen med folie.

5. Jag satte in formen i 200 grader varm ugn i 30 minuter. Sedan avlägsnade jag folien och fortsatte grädda gratängen i 30 minuter till. Då tog jag ut den ur ugnen och fördelade den resterande rivna osten över den. Tillbaka in i ugnen  tills ytan var gyllene och krispig. Det tog ytterligare  ca 30 minuter. Sammanlagd tid i ugnen är alltså 1,5 h sammanlagt. Jag lät sedan gratängen kallna lite innan jag serverade den.










Kommentar: Gästerna var ense om att de sällan ätit så  smakrik potatis. På tallriken också hjort på två sätt. Rödvinssåsen väntar ännu i kastrullen i fotograferingsögonblicket.  Mer om viltet i nästa inlägg. Det var nämligen minst lika gott som potatisen!

Om du gillar potatisrätter finns det några guldkorn i min samling, bland annat denna http://forreliini.blogspot.fi/2017/05/pommes-de-terre-coquilles.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar