Fylld hjortsteksrulle

onsdag 15 november 2017



Jag hittade en två år gammal hjortstek i min frys för några veckor sedan. Ordning och reda i frysen är inte min starka sida tyvärr. Det där häftet med frysbokföringen har liksom fallit i glömska. Men jag antog att steken inte hade tagit någon skada eftersom den dessutom var vacuumförpackad. Och det visade sig att den var helt perfekt. Jag tycker att en vanlig stek i ugnen är ganska tråkig och brukar därför fylla den med lite godsaker som dessutom gör den saftig. Jag hade inte planerat den här fyllningen i förväg så jag mixade ihop lite av det jag hade hemma. Och det blev minsann saftigt och gott. Här finns ett tidigare lite liknande recept gjort med oxfilé om du vill titta närmare på hur jag skar upp köttet innan jag fyllde det. http://forreliini.blogspot.fi/2016/11/oxfile-fylld-med-pesto-parmesan.html

Ingredienser:
600-700 g (hjort)stek
libbstickssalt 
svartpeppar
torkad svart trumpetsvamp
chili färskost & bredbar getost, sammanlagt ca 1 dl
2 msk grädde
färsk timjan och rosmarin
2 rivna vitlöksklyftor
5 skivor parmaskinka eller motsvarande

1. Skär upp steken så att du får en rektangulär köttmatta. Salta och peppra på båda sidorna. Blanda mortlad, torkad svamp med ostarna, grädden, vitlöken och örterna. Bred ut blandningen över köttet. Lägg på parmaskinkan. Rulla ihop hårt och bind upp steken.

2. Bryn den i smör på alla sidor. Jag brynte också lite schalottenlöksklyftor och kokade ur stekpannan med lite vatten och örter och hällde alltsamman över steken. Flytta över steken med skyn i ugnsform, sätt i köttermometer och in i 125 grader varm ugn tills köttets innervärme är 70-72 grader.

3. Ta ut stekrullen och låt vila övertäckt i 10-15 minuter. Sila skyn i en kastrull och gör rödvinssåsen. Jag har svårt att ge exakta mått då jag brukar smaka mig fram men här en länk till Allt om Mats rödvinssås http://alltommat.se/recept/rodvinssas-3/ eller http://alltommat.se/recept/rodvinssas-6/ 

4. Jag stekte också en ytterfilé av hjort då jag var rädd för att maten skulle ta slut. Jag saltade och pepprade den och brynte i smör. Satte in den i ugnen 125 grader och tog ut den vid 52 grader (medium -). Lät vila i folie i 15 minuter och skar upp i skivor. Jag strödde lite flingsalt och svartpeppar över. Jag glömde timjamen då jag hade lite bråttom. Jag avlägsnade snöret från hjortrullen och skar också rullen i lämpliga bitar.

5. Jag serverade kötten med rödvinssåsen, haricots verts, hasselbacksgratäng och ugnstorkade tomater. Mycket välsmakande festmat som fick idel lovord.











Kommentar: Jag hade gjort både hasselbacksgratängen och hjortrullen föregående dag och värmde dem i ugnen innan serveringen.

Nu flyger jag iväg till varmare breddgrader för att lära mig lite mer om det asiatiska köket så om du vill hänga med i svängarna kan du följa mig på instagram https://www.instagram.com/anneforsten/ eller gilla Landebistros Facebook-sida https://www.facebook.com/Landebistro/ 

På återhörande! Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar