JULEN 2016 TASTING MENU

onsdag 28 december 2016



Landebistros julafton firas med kärnfamiljen: dvs. vi är endast fyra stycken varav en är min trogna assistent Bany, som börjar bli till åren kommen (10 år) men hjälper till så gott hon kan med provsmakning och fördisk! Jag hade som vanligt satt ihop en 8 rätters avsmakningsmeny. Den varierar från år till år: tycker det är roligt att testa nya och intressanta recept och vissa idéer kommer jag själv på under processens gång.

Julen 2016 menu de dégustation

Rödbetsrösti, iskällarlax, gravad sik, sik- och laxrom, smetana

Homard gratiné - Gratinerad hummer

Pilgrimsmusslor, chilikoriandersmörsås

Terrin på vitsvanshjort, rödlökscumberlandsås

Koreanska köttbullar, gochujangglaze

Lapin au moutarde - Kanin i senapssås

Chokladfondue

Ostbricka

Ostbrickan blev faktiskt oäten...vilket jag anade så hade inte ens plockat fram ostarna ur kylskåpet...sista vinet blev följdaktligen också odrucket! Första rätten finns det recept på här http://forreliini.blogspot.fi/2016/10/frasig-rodbetsrosti-med-lax-och-rom.html
Hummern finns här http://forreliini.blogspot.fi/2016/12/gratinerad-hummer.html
Iskällarlaxen ger jag recept på i nästa blogginlägg och småningom dyker alla recept upp på bloggen.

Vinerna var följande:
Champagne Bouché Millésime 2005 Vintage
Labouré-Roi Bourgogne Chardonnay 2015
Château Morillon 2014 Grand Vin de Bordeaux
Amarone Botter della Valpolicella Classico 2012















De två sista bilderna är från julen 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar