Vietnamesiska ankbröst - asiatisk påskbuffé

tisdag 6 april 2021


Anka i alla former hör till favoriterna här hemma. Ankbröst är lätta att tillaga, men hel anka är inte heller svårt. Här finns ett underbart recept på en hel glaserad anka, som jag faktiskt hade tänkt göra till påskbuffén. Men den hela ankan var slut i min asiatiska affär så därför fick det bli dessa glaserade ankbröst i stället. Och de blev supergoda. Jag följde ett franskt recept där det används svart peppar från Phú Quôc i Vietnam. Jag hade lite kvar i burken jag inhandlat i Hanoi, men den går att ersätta med vanlig svartpeppar + lite citrus. Den kinesiska femkryddsblandningen finns att köpa i asiatiska affärer.







För 4 personer behövs:

2 ankbröst
2 msk sojasås
2 tsk femkrydda (består av kanel-, koriander-, lagerblad-, stjärnanis- och kryddpepparpulver)
1 kryddmått mortlad svartpeppar + lite citrussaft eller citrusskal (om du inte har Phú Quôcpeppar)
2 msk honung
1 tsk maizena
1 tsk salt
1 msk risvinäger/vitvinsvinäger
1 tumstor bit hackad ingefära
2 hackade vitlöksklyftor 

1. Marinaden: Blanda ut maizenan i sojasåsen. Sätt till vinägern, honungen, femkryddsblandningen, saltet, vitlöken och ingefäran. Blanda väl.

2. Skär rutmönster i skinnet på ankbrösten med en vass kniv. Se bilden nedan.



3. Lägg ankbrösten i marinaden så att båda sidorna täcks ordentligt. Massera in marinaden. Låt brösten vila i kylen i åtminstone 2 timmar, gärna längre.

4. Hetta upp en stekpanna utan olja och lägg i de avtorkade ankbrösten med skinnet nedåt. Spara marinaden. Sänk värmen till medel och låt steka i 2-3 minuter utan att brännas. Vänd dem och låt också andra sidan få lite färg.

5. Placera ankbrösten i 180 grader varm ugn tillsammans med marinaden tills innertemperaturen visar 54-56 grader. Ös dem med marinaden. (Fransmännen steker ankbrösten helt och hållet i stekpannan, utan att använda ugnen. Jag har testat men föredrar att avsluta stekningen i ugnen.)

6. Låt brösten vila en stund och skär dem sedan i tunna skivor och häll marinaden över.  Jag serverade svart ris och pak choy med miso, honung och ingefära till. Det smakade också gott med äppelchilichutney till.



Den här ankan var en av rätterna jag valde att göra till lördagens påskbuffé. Jag lägger upp recepten till några av de övriga rätterna senare. Gurksalladen med  nötter och chili finns redan på bloggen och också den koreanska bläckfisken som vi inledde middagen med.
 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar