Asiatiska fiskburgare på nudelbädd

söndag 25 april 2021

 


Dessa fräscha och saftiga biffar gjorde jag på nyfångad och filead gädda. Du kan använda vilken vit fisk du vill, men jag tycker gädda är ypperlig att smaksätta på asiatiskt vis. Jag är ingen storkonsument av nudlar, men tack vare den kryddiga dippsåsen som nudelsalladen blandades med blev rätten en riktig fullträff. Recepten hittade jag på Tasteline.

Fiskbiffar:
600 g gäddfilé/annan vit fisk
ca 1 tsk salt, rågad
1 ägg
1 tsk fisksås
1 lime, skal och saft
1/2 kruka koriander
2 cm röd chilipeppar eller enligt smak
3 krm svartpeppar
1 klyfta vitlök
1 msk ingefära
5 cm purjolök
rapsolja

1. Skär fisken i mindre bitar. Skölj och grovhacka purjolök och skala och grovhacka ingefära och vitlök. Skölj och grovhacka chili. Lägg alltsammans i en matberedare och tillsätt koriander. Jag lämnade bort koriandern då jag inte hade någon hemma.
2. Riv limeskal och pressa i saften. Tillsätt fisksås, ägg, salt och peppar och mixa samman till en slät smet.
3. Forma smeten med vattensköljda händer till 8 biffar. Hetta upp olja i en stekpanna och stek biffarna på medelhög värme ca 3 minuter på båda sidor tills de får en fin gyllenbrun stekyta. Sänk sedan värmen ordentligt och låt dem bli klara i pannan.







Risnudelsallad:
1 paket sojabönor, tinade (jag bytte ut dem mot en bunt grön sparris)
100 g naturella cashewnötter
10 cm purjolök
1 tsk salt
1 röd paprika
1 paket risnudlar
1/2 kruka koriander

1. Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Spola dem sedan i kallt vatten och lägg dem i en skål.
2. Skölj och strimla paprika och purjolök. Grovhacka cashewnötterna och koriandern. Blanda samman med nudlarna och tillsätt sojabönorna/den kokta sparrisen.

Dippsås:
1 msk riven ingefära
1 lime, skal och saft
2 msk rapsolja
3 cm chilipeppar
3 msk soja, helst japansk
1 msk fisksås
1 msk honung

1. Skala och riv ingefära och skölj och riv skalet från limen. Skölj och finhacka chili. Blanda samman med limesaft, soja, honung, fisksås och olja i en skål.
2. Tillsätt dressingen till nudelsalladen och blanda om väl. Smaka av med lite salt. Servera fiskbiffarna med risnudelsallad.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar