En snilleblixt: Asiatisk fårfiol 2.0

torsdag 1 april 2021

 


Jag hittade en fårfiol långt ner i frysen och jag bestämde mig för att satsa på en stark asiatisk kryddning. Jag rörde ihop marinaden med mina favoritingredienser och smetade sedan in fiolen med den goda och starka marinaden. Köttet fick dra i sig smakerna i 16 timmar innan hela rubbet åkte in i ugnen. Jag pillade också in en hel del vitlöksklyftor i köttet. Min fiol vägde ca 3 kilo och det tog sammanlagt 2,5 timmar för den att komma upp i 70 grader. Det skulle ha räckt med 65 grader. Rekommendationerna för fårfiolens innertemperatur är 60-70 grader. Förbaskat gott var det hur som helst.

Ingredienser:

1 fårfiol/lammfiol (min vägde 3 kilo)

vitlöksklyftor att sticka in i köttet

salt

Marinaden (som jag också använde som skysås):

1 dl rapsolja

1 msk soja

1 msk riven ingefära

1 msk riven vitlök

1 msk gochujang (koreansk chilipasta)

1,5 msk ostronsås

1,5 msk risvinäger

2 tsk sesamolja

1 msk mortlade korianderfrön

1 msk ketchup

1/2 msk fisksås

1-2 msk srirachasås

4 kaffirlimeblad, klippta i smala remsor

De här måtten är ungefärliga, så blanda ihop alla ingredienser och smaka dig fram. Jag tycker att marinaden får vara mycket stark för att tränga in ordentligt i köttet.

Gör små snitt i fiolen och pilla in bitar av vitlök, så mycket du önskar. Gnid in fiolen med salt.

Smeta in fiolen med marinaden och placera köttet kallt i några timmar, helst över natten. Ju längre desto bättre.

Värm ugnen till 225 grader. Placera fiolen på ett ugnsgaller och ställ en ugnsplåt under den. På så sätt rinner marinaden ner i ugnsplåten och man kan ta den tillvara och använda som skysås att ringla över det uppskurna lammet. Man kan också ösa köttet med den under stekningen. Marinaden är verkligen supergod.

Stick en termometer i fiolen. Efter 10 minuter i 225 grader sänker man värmen till 125 grader och låter sedan fiolen stå inne tills innertemperaturen visar 65 grader. Ta ut den och låt den vila en stund innan den trancheras.

GLAD PÅSK!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar