Grillade drömburgare med tillbehör

söndag 5 juli 2020




Ojoj så goda mina drömburgare blev med lite ekologiska ADD:WISE kryddor inuti. I chèvrekrämen testade jag också att använda lite drömkryddor och det blev kanon. 
ADD:WISE är en svensk kollektion av hållbart producerade drömkryddor, kryddkvarnar, smaksatta olivoljor, balsamvinäger, underbara dressingar, te, safter, choklad, marmelad, blomsterströssel etc. Oljor, dressingar, safter och kryddor är inneslutna i vackert och praktiskt designade glasflaskor som det är en fröjd att både använda och beundra. Och kanske återanvända senare.

Här hittar du ADD:WISE återförsäljare i Finland.



På bilden paraderar en del av min ADD:WISE kollektion i uteköket; där de förgyller hyllorna. Jag använder både kryddorna och dressingarna så gott som dagligen i min matlagning. Många av kryddorna är en blandning av torkade blommor och örter. Det som tilltalar mig är att man verkligen kan se små bitar av blommor och örter, dvs. strukturen är allt annat än pulveraktig. För mig är den detaljen ett stort plus.
 Ibland har jag svårt att välja vilken kryddblandning jag för tillfället är sugen på, men det brukar lösa sig ... för man kan ju faktiskt använda två eller till och med flera i samma rätt. Det är milt sagt lärorikt att testa sig fram!
 Här har jag tagit fram tre olika burgare: svartbön-, kyckling- och fiskburgare där jag använt drömkryddorna i varierande kombinationer. Allt lyckades till min belåtenhet, så jag vågar dela med mig av recepten. 
Tillbehören består av chimichurripotatis, några såser, syrad rödlök, smörsvängd spenat och ingefärssyltad squash.




Jag börjar med de 3 recepten på lättgjorda drömburgare. Varsågod!




Längst till vänster på bilden ovan: Kycklingburgare

Ingredienser till 4 st kycklingburgare:
400 g kycklingfärs
1 finhackad chili
1 stor riven vitlöksklyfta
1 msk fisksås
1-2 tsk Vietnamesisk krydda (ADD:WISE)
1-2 tsk citronsalt (ADD:WISE)
3 msk hackad koriander
2 msk hackad mynta

Blanda försiktigt samman alla ingredienser. Blanda inte för mycket för då blir burgarna sega. Forma 4 st burgare och grilla dem ca 5 minuter/sida.




Burgarna till höger på bilden ovan är Svartbönburgare.

Ingredienser till 4 stycken burgare:
2 burkar färdigkokta svarta bönor, ca 700-800 g
1 finhackad gul lök
1 msk olja
1 dl rostade pumpakärnor
1 dl riven halloumi
1 ägg
0,5 dl potatismjöl
1 msk Nordic krydda (ADD:WISE)
salt och svartpepparkvarn Himalaya (ADD:WISE)
pankosmulor att vända burgarna i

1.Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i oljan i någon minut på svag värme.
2. Skölj bönorna under rinnande vatten och mixa dem grovt med den frästa löken.
3. Rör ner resten av ingredienserna och blanda till en jämn färs. Forma till 4 burgare och vänd dem i pankon. Låt vila i kylen i 1 timme.
4. Grilla burgarna i ca 10 minuter. Det går bäst på ett tunt oljat gallerunderlag så fastnar de inte på grillen. Du kan också steka dem i panna i olja.




Fiskburgarna ser du längst till höger på bilden ovan.

Till 4 medelstora fiskburgare:
400 g fiskfilé, gärna 200-300 g vit fisk såsom torsk eller gädda och resten rökt lax/öring
1 ägg
2 sallads-/vårlökar
salt
1 msk fiskkrydda (ADD:WISE)
citron flingsalt (ADD:WISE)att strö över efter grillningen

Lägg den vita fisken i mindre bitar i matberedaren/finhacka den. Blanda massan med den rökta fisken, ägget, salladslöken, fiskkryddan och saltet. Forma 4 burgare och grilla dem ca 10 minuter.




Chimichurripotatis:

Skär tvättad, oskalad potatis i klyftor. 
Lägg dem på en ugnsplåt.
Blanda dem med olivolja, 1-2 msk chimichurrikrydda (ADD:WISE), salt och peppar från Himalayakvarnen (ADD:WISE) och lite extra salt. Kom ihåg att ugnsrostad potatis suger åt sig en hel del salt, så snåla inte.
Rosta i 225 graders ugn i ca 10 minuter, övervärme kan behövas i några minuter för färgens skull.
Väldigt goda både varma och kalla.




Chèvrekräm:

100 g Philadelphia osmaksatt färskost
25 g mjuk getost
1 tsk Citrus örter (ADD:WISE)
1 tsk Citronsalt (ADD:WISE)
2 tsk Citron- basilika- o vitlöksolja (ADD:WISE)
svartpeppar

Blanda Philadelphia och getost till en smidig konsistens. Blanda ner de övriga ingredienserna och avsmaka till belåtenhet.





Syrad rödlök

1 rödlök
1 lime
lite strösocker

Skala och skiva löken tunt. Pressa över saften från limen och massera löken mjuk. Strö över lite socker och blanda om. Låt stå åtminstone 10 minuter.



Chipotlemajonnäs

1 chipotle i adobo (rökt chili, sötstark)
majonnäs

Jag mixade sönder chipotlen med en stavmixer och blandade med majonnäs. Smaka dig fram till lämplig hetta.





Tartarsås:

1/2 dl hackad dill
1 liten hackad schalottenlök
1 msk dijonsenap
1 dl finhackad inlagd gurka
1/2 dl finhackad kapris
1 dl majonnäs
1 dl crème fraîche/gräddfil
salt
svartpeppar

Här blandas alla ingredienser och igen en gång är det bäst att använda de egna smaklökarna för bästa resultat.

Burgerbröd och grönsallad fanns också med på bordet.

Detta blogginlägg är ett betalt samarbete med textilkompani




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar